Lisää Gutenberg-löytöjä. John Amid, oikealta nimeltään Myron M. Stearns, oli ilmeisesti elokuvakäsikirjoittaja ja muutenkin tekemisissä elokuvien kanssa, joten hän oli oikea henkilö kirjoittamaan kirjan elokuvien teosta. Mykkäelokuvia tehtiin Yhdysvalloissa 1920-luvulla yllättävän paljon. Studiot tahkosivat niitä loputtomana virtana, jolloin niiden laatu saattoi olla sitä ja tätä, joten ei ole ihme, että Amid halusi tässä nuorille suunnatussa kirjassaan painottaa sitä, että kannattaa etsiä katsottavakseen hyviä elokuvia, ei vain mennä katsomaan mitä tahansa mitä elokuvateattereissa sattuu olemaan tarjolla.
Kirjan kirjoitukset on ilmeisesti alkujaan julkaistu pojille suunnatussa lehdessä, joten teksti on mukaansatempaavaa. Amid kertoo elokuvatekniikasta ja elokuvien tuotantoprosessista eri puolilta ja pyrkii näin antamaan lukijoilleen paremmat valmiudet arvioida elokuvien hyvyyttä tai huonoutta. Varsinaista elokuvakritiikin opetusta (jota alun perusteella odotin) tässä kirjassa ei kuitenkaan ole, joten siinä mielessä se oli pieni pettymys. Enemmänkin kirja on muistutus siitä, että elokuvia on erilaisia ja että hyvässä elokuvassa pitää mm. olla hyvä juoni ja sen pitää olla huolella tehty.
Kirjassa on viitisenkymmentä valokuvaa elokuvien tekemisestä, ja se on kirjoitettu sujuvasti ja viihdyttävästi.
We don’t use our brains enough, where the movies are concerned, either in the selection of pictures to go to see, or in analyzing—and appreciating or criticizing—what we see.
How often do you watch motion pictures?
Do you know anything about how they’re made? And who makes the best ones? And how they do it? And why they are better? And how you can tell them? And what it means in your life to see good ones—or bad ones?
Helmet-haaste 4. Kirjassa on presidentti (aivan kirjan alussa on anekdootti 1800-luvun presidentistä Grover Clevelandista) ja 6. Kirjan tapahtumat sijoittuvat 1920-luvulle (ainakin osaksi, osa elokuvista on varmasti tehty jo aiemmin).
John Amid: With the Movie Makers, 1923. Lothrop, Lee, & Shepard Co. Ei kannen tekijän nimeä. 192 sivua.
Luettavissa Gutenbergissä.
Varhaisen elokuvan harrastajana pitäisi varmaan etsiä tämä luettavaksi.
VastaaPoistaKuinkakohan paljon varsinaista elokuvakritiikkiä edes oli vielä olemassa tuolloin...no, elokuvatähteys oli kyllä jo olemassaoleva ilmiö ja tähdillä oli seurantaa ja tietysti promoavaa journalismia, missä ei kuitenkaan tainnut juuri kriittistä otetta olla, mutta samoin merkittävätkin tekijät saattoivat painua unohduksiin hyvin nopeasti.
Ja aika moni tekijä (niitä tähtiä myöten) suhtautui niihin kyllä ennen kaikkea bisneksenä, joten taso tosiaan on mitä on...
Koska leffojen kierto oli tosiaan kova. Tuolloin ei enää oltu ihan "leffa viikossa"-tahdissa mutta silti jokaisen ammattitekijän filmografiaan saattoi vielä tulla helposti parikymmentä nimikettä lisää vuodessa...
Tässä ei ollut mitään kovin järisyttäviä tietoja, mutta se oli silti mukavaa luettavaa.
PoistaElokuvakritiikki ei tuohon aikaan tosiaan varmaan ollut kovin kehittynyttä, mutta Amid kuitenkin puhuu tuossa lainaamassani alun kohdassa analyysistä ja kritiikistä, joten olisi odottanut, että niitä olisi käsitelty tarkemmin. Tai ehkä Amid tarkoitti niillä eri asioita kuin mitä minä ajattelen. Hurja tahti noilla varhaisen elokuvan tekijöillä.