tiistai 2. maaliskuuta 2021

Maiju Gebhard: Iloa illanviettoihin, 1940 (kolme näytelmää)

Maiju Gebhard (1896-1986) tunnetaan parhaiten varmaan meidän kaikkien (ainakin Suomessa asuvien) elämää sulostuttavan astiankuivauskaapin keksijänä. Ammatiltaan hän oli kotitalousopettaja, johti myöhemmin Työtehoseuran tutkimus-, koulutus- ja valistustoimintaa ja oli mukana kirjoittamassa useita taloudenpitoon ja kotitöihin liittyviä tietokirjoja, esimerkiksi Pienviljelijäemännän kotitalousoppaan ja Pienviljelijäemännän keittokirjan.

Vähemmän tunnettu puoli hänessä on, että hän on kirjoittanut myös näytelmiä. Tämä selvisi minulle viime vuonna, ja uteliaisuuteni heräsi. Tässä kolmen lyhyehkön teoksen kokoelmassa on näytelmät Ennen kuulutusten ottoa (31 s), Emännän radio (13 s) ja Pienviljelijänaisten voimisteluesitys (10 s) - liikutaan siis samassa aihepiirissä kuin tietokirjoissakin. Gebhardin näytelmät eivät ole kirjallisuuden merkkiteoksia, mutta niiden tavoite onkin aivan toinen, ja kulttuurihistoriallisesti ja Suomen historian kannalta ne ovat mielenkiintoisia. Ja lisäksi ne ovat hauskaa luettavaa.

Ensimmäisessä Ennen kuulutusten ottoa -näytelmässä kaksi leppoisaa vanhahkoa isäntää, Mäki ja Keto, odottavat maalaispaikkakunnan kansanhuoltolautakunnan vastaanottohuoneessa kihlapareja, joiden täytyy saada lautakunnasta lupalippu kuulutuksen ottoa eli naimisiin menemistä varten. Lupalipun saa vain jos sekä sulhanen että morsian vastaavat oikein omaan taloudenpitoa koskevaan kysymykseensä. Jos ensimmäiseen valtion eli kansanhuoltoministeriön lähettämään kysymykseen vastaaminen ei onnistu, saa kokeilla toista, ja jos siihenkään ei osaa vastata, saa kirjalistan ja opiskeltuaan voi tulla yrittämään uudelleen. Testi on määrätty sen takia, että on saatu huonoja kokemuksia siitä, miten huithapelit, taitamattomat puolisot ovat saattaneet talot vasaran alle tai muuten turmioon.

Kansanhuoltolautakunnista olen kuullut ennenkin, mutten tällaisista testeistä. Ei kai sellaisia voinut todella olla olemassa? Näytelmän kysymykset eivät ole mitenkään helppoja, vai osaisitteko vastata tällaiseen morsiamelle annettuun kysymykseen: Minkälaista kivennäissekoitusta silloin on paras käyttää karjalle, kun ei saada rehufosfaatteja? Näytelmän koppava kaupunkilaismorsian ei osannut, ja hän lähti niskojaan nakellen takaisin kaupunkiin toisen sulhasensa luo. Toiselle pariskunnalle, koko ikänsä maalla asuneille morsiamelle ja sulhaselle kysymykset taas olivat aivan helppoja, ja vanhempi käsityöläispariskunta, räätäli ja hieroja, onnistui myös saamaan luvan, vaikka morsian erehtyikin ensimmäisessä kysymyksessä.

Nyt minäkin sitten tiedän, että emakon maito on rasvaisempaa kuin lehmän (ja miten pikkupossua tulisi siis hoitaa), ja myös sen, että vaikka ennen sanottiin, että lasta ei sovi viedä ulos, ennen kuin sillä on hampaita, eli esimerkiksi syyslapset vasta kevään lopulla, niin nykytiedon mukaan lapset on vietävä raittiiseen ilmaan jo vallan pienenä korissaan nukkumaan. Ja myös sen, miten ne rehufosfaatit tulisi korvata. Näytelmän idea on siis se, että hauskassa muodossa jaetaan maaseudun ihmisille uutta tietoa hyvistä käytännöistä ja oiotaan vanhoja väärinkäsityksiä. Hauskan ja elävän tästä näytelmästä tekee pariskuntien keskustelu keskenään sekä kansanhuoltolautakunnan sympaattisten tenttaajien kanssa, ja ihmisten erilaiset luonteet: Gebhard on onnistunut saamaan varsinkin naisista persoonallisia, kun taas sulhaset ovat ennemminkin vähäpuheisia, leppeitä jullikoita, vaikka hekin kyllä erottuvat luonteiltaan toisistaan.

Toisessa näytelmässä Emännän radio emäntä tuskailee kotonaan, että kaikkein vaikeinta tässä emännän ammatissa on keksiä, mitä milloinkin laittaisi ruoaksi, vaikka aina sanotaankin, että ruoan tulisi olla vaihtelevaa. Hän alkaa siksi kuunnella Ylen uutta radiosarjaa, jossa lähetetään emännille ehdotus päivän ruokalistaksi. Muidenkin Euroopan maiden radioasemat ovat innostuneet asiasta niin, että ovat päättäneet lähettää samanlaisen ohjelman, joten näytelmässä kuullaan ruokaohje Unkarista, Italiasta, Tanskasta ja Islannista (suomeksi!) sekä Suomesta kanaruokaohje (koska kaikki emännät eivät osaa valmistaa kanasta ruokaa). Tämäkin näytelmä onnistuu olemaan viihdyttävä emännän puhellessa itsekseen ja kommentoidessa ruokaohjeita ja ohjelmia. Päämäärämme on tällöin: ruoka terveelliseksi, ruoka taloudelliseksi, ruoka oman kodin tuotteista, ruoka vaihtelevaa ja maukkaasti valmistettua. Emännät, onko hellassanne tulta?

Kolmannessa näytelmässä 6-10 arkiseen työpukuun ja esiliinoihin pukeutunutta pienviljelijänaista esittää yleisölle voimisteluesityksen. Repliikkeinä ovat naisten laulamat sanoiltaan muunnellut kansanlaulut ja voimistelun johtajan antamat liikekomennot. Ensin hyssytetään lasta, sitten lauletaan tuutulaulua, kehrätään, keitetään velliä ja puuroa, haetaan halkoja, sahataan ja pilkotaan ne kirveellä (koska miehet eivät ole taaskaan pienentäneet halkoja!), kannetaan halot kotiin ylös jyrkkää mäkeä, pestään pyykkiä, laitetaan pyykit kuivumaan, lypsetään, haetaan vettä kaivosta, kaadetaan vesi ämpäriin ja kannetaan se kotiin. Eräs voimistelija ei kanna vettä, ja johtajan kysyessä syytä tähän hän vastaa, että heillä on vesijohto, mitä johtaja pitää hyvänä asiana. Lopuksi voimistelijat juovat tyytyväisinä kahvia. Viimeinen liike, jossa naiset ovat käsikynkässä ja tukevat toisiaan, on paras ja välttämätön jokaiselle eteenpäinpyrkivälle pienviljelijänaiselle: Liittykää pienviljelijäyhdistykseen! Hyötyliikunnan määrä oli ennen ihan toista kuin nykyään.

Olen lukenut Afrikassa (ja muuallakin?) nykyään esitettävästä katuteatterista, jossa ihmisille välitetään tietoa hygieniasta ja muista tärkeistä asioista draaman muodossa, mutta se ei selvästikään ole mikään uusi keksintö: samanlaista "opetusteatteria" tehtiin Suomessa jo 1940-luvulla! Sota-aika näkyy näytelmissä vain ohimennen, esimerkiksi siinä, että pientilalliset eivät mahdollisesti saisi ostetuksi väkilantoja tai rehufosfaatteja tai että rasvaa on vain vähän saatavilla. Nämä näytelmät ovat hieno osoitus siitä, miten suomalaiset jatkoivat elämäänsä sodasta huolimatta niin hyvin kuin pystyivät.

Tällaisessa opetusteatterissa on varmaan tärkeää, ettei se ole kuivaa luennointia, vaan että se on niin mukavaa ja kiinnostavaa, että ihmiset haluavat katsoa sitä; näiden näytelmien hyväntuulisuudenkin takana on luultavasti sama tavoite. Näytelmät eivät olekaan mitenkään ryppyotsaisia, vaan mielestäni Gebhard on onnistunut saamaan ne viihdyttäviksi. Näytelmistä välittyy myös sellainen kuva, että Gebhard tunsi aiheensa ja pienviljelijänaisen elämän läpikotaisin ja tunsi sympatiaa pienviljelijänaisia kohtaan. Itse hän oli tosin erilaisista lähtökohdista, talousneuvoksen ja kansanedustajan sekä professorin tytär; olisi mielenkiintoista tietää enemmän hänen elämästään.

Lopuksi vielä Marja-morsiamen vastaus siihen, miten taloudellinen pienviljelijäemäntä jatkaa viljaa, jos pientilalla on vähänpuoleisesti leipäviljaa (tällaisten repliikkien täytyy olla näytelmissä maailmanlaajuisestikin hyvin harvinaisia!). Olen itsekin tehnyt joskus perunaleipää, ja se on hyvää ja mehevää.

Jos viljaa on vähän, voi erinomaisesti jatkaa viljaa perunalla. Se tekee leivän vain hyväksi ja ravitsevaksi. Ei pikkutilalla ole mitään hätää, kunhan vain perunoita on runsaasti. Perunoita voi käyttää taikinaan, miten kulloinkin haluaa, vaikkapa kolmannen osan, tai puolet, tai enemmänkin jauhojen määrästä. Ne keitetään, survotaan rikki ja pannaan haaleana taikinaan, silloin nousee taikina paremmin. Perunan avulla tulevat leivät tuoreita ja mureita, niin että tavallaan voi sanoa, että perunalla säästää sekä jauhoja että rasvaa.

Ja Wikipediasta vielä muutama sitaatti Maiju Gebhardilta:

  • ”Älä ole niin toivottoman vanhanaikainen!”
  • ”On parempi, jos on vähän pölyä huonekaluilla, kunhan ei ole pölyä sielussa!”
  • ”Hanki työtuoli, poista jalkahuoli!”
  • ”Opi hutiloimaan — joskus kun niin on tarvis! Tärkeintä kodissa ovat sen ihmiset.”

Maiju Gebhard: Iloa illanviettoihin. Sisältää näytelmät Ennen kuulutusten ottoa, Emännän radio ja Pienviljelijänaisten voimisteluesitys. W. S. O. Y:n näytelmäsarja 160. Yhteensä 58 sivua.

6 kommenttia:

  1. Varmaankin hienoja pikku näytelmiä! Tosiaan vaikka kuvaamissasi näytelmissä pyrittäneen isolta osin viihdyttävässä muodossa jakamaan valistusta, ovat ne omanlaistaan ajankuvaa myös. Siinä mielessä oli jännä lukea viime syksynä kansanopistoista kertova näytelmä, näkyihän siinä miten jo ennen ekaa maailmansotaa Suomen maanviljelysväelle on opetettu maatalouden tietoja ja taitoja. Kyllä näitä gebhardeita on Suomessa riittänyt ja heidän työnsä on luonut paljon hyvää. Täällä Siilinjärvellä muuten toimii suuri lannoitetehdas, nykyään Yara, aiemmin Kemira. Olin siellä joskus työharjoittelussa 1980-luvulla, mutta en olisi kumminkaan osannut vastata tuommoiseen kysymykseen, joka näytelmässä esitetään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä vain, tällaisia kansanvalistajia on varmasti ollut Suomessa paljon, ja vaikkei heidän työnsä olekaan jäänyt juuri historiankirjoihin, se on ollut tärkeää ja vaikuttanut ihmisten elämään hyvällä tavalla.

      Kysymykset olivat tosiaan vaikeita. Näytelmät saivat minut arvostamaan pienviljelijänaisia, kun ymmärsin, miten paljon heidän piti talon töissä tietää ja osata, ja tuossa viimeisessä näytelmässä ihan havainnollisesti esitettiin, miten paljon töitä maatalon pito vaati. Ehkä tämä oli yksi asia, joka näissä näytelmissä tahdottiin myös tuoda esiin.

      Poista
  2. Kiitos asiapitoisesta, hauskasta ja mielenkiiintoisesta postauksestasi!

    Tuon mainion astiankuivatuskaapin keksijän roolin ja työuran Työtehoseurassa tunsin kyllä äitini ammatin ansiosta hyvinkin, mutta tämä aikaansa mainiosti sijoittuva ja sitä kuvaava näytelmäkirjailijan rooli oli uutta.

    Pidetäänpä pölyt poissa sieluista:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistasi! :)

      Sinulla onkin läheisempi kontakti Gebhardiin. Minulle hän on tuttu vain nimenä, mutta hän vaikuttaa olleen kekseliäs, huumorintajuinen ja tarmokas nainen. Hauskasti nämä kaikki hänen toimintansa eri puolet sopivat yhteen.

      Tuo on tosiaan sellainen ohje, joka kannattaa pitää mielessä :).

      Poista
  3. Olet kyllä taas kirjan löytänyt :)

    Mutta ajankuvaa varmasti tavoittaa hyvin tällaisista kirjallisesti ehkä marginaalisemmista teoksista...joitain informaatio- ja opetussarjakuvia olen kyllä lueskellut ja ne on lajityyppinä omalla tavallaan viehättäviäkin, millaisilla aasinsilloilla saadaan dumpattua tärkeää tietoa, ja varmasti teatteri toimii tässä varsin hyvin.

    Ja omalla tavallaan tulee mieleen myös vaikkapa männävuonna lukemani Madanin näytelmä jossa taiteellisten ansioiden ohella kiinnostuksen kohteena oli teatteri yhteisöprojektina, ja näytelmän aiheenakin ääriliikkeiden värväyskampanjat Facebookissa, eli on siinäkin mukana tätä samaa ajatusta, mutta aiheet ovat eri :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, minulle kirjalliset ansiot eivät ole kovin tärkeitä ja usein pidän enemmän kevyemmistä teoksista, jotka ovat omalla tavallaan mielenkiintoisia. Ajankuvaahan tässä oli hienosti, ja sellaista mistä historiankirjoissa ei paljonkaan puhuta.

      Teatterin luulisi yhteisöllisenä ja ajankohtaisena kokemuksena (siis katsottuna) soveltuvan oikein hyvin kaikenlaisten yhteiskunnallisten asioiden ja ongelmien käsittelyyn, eli ei ole ihme että sitä on käytetty ja käytetään myös opetustarkoituksiin. Muistan tuon lukemasi Madanin näytelmän, kuulosti kiinnostavalta.

      Poista