Yhdysvaltain kansalaisoikeusliike 1950-1970-luvuilla on
lempiajanjaksojani historiassa (ja Rosa Parks yksi sankareitani),
koska ihmiset pystyivät silloin muuttamaan yhteiskuntaa
oikeudenmukaisempaan suuntaan pääasiassa väkivallattoman
ideologian ja väkivallattoman toiminnan avulla. Sorretut väestöryhmät lakkasivat alistumasta ja pelkäämästä ja niiden jäsenet toimivat yhdessä
saavuttaakseen samat oikeudet kuin valtaapitävillä ryhmillä oli.
1960-luvulle sijoittuu myös feminismin toisen aallon alku.
Ajattelin ensin, että onpa kirjan kanteen valittu tylsä kuva, mutta
sitten tajusin, että tuossa tilanteessa olisi aiemmin kutsuttu
poliisit paikalle ja vedetty ehkä asekin esiin. Kuvan tapahtuma oli
vaatinut toteutuakseen vuoden bussiboikotin, eikä 1950-luvun
Alabamassa ollut koskaan ennen, ainakaan laillisesti, tapahtunut
tällaista: musta ihminen istuu bussin etupenkillä, ja sen lisäksi
hän istuu valkoisen ihmisen edessä. Rosa Parks on vaikuttanut
1900-luvun historiaan paljon ja on Martin Luther Kingin ja Malcolm
X:n lisäksi varmaan tunnetuimpia kansalaisoikeusliikkeen hahmoja,
mutta hänen yksittäinen tekonsa (kieltäytyminen
luovuttamasta bussissa paikkaansa valkoiselle) tunnetaan paremmin
kuin hänen elämänsä.
Parksin elämäkerta, samoin kuin muidenkin kansalaisoikeusliikkeen
toimijoiden, taustoittaa hyvin rotusortoa etelävaltioissa ja auttaa
ymmärtämään myös nykyisiä ristiriitoja, koska siitä nousee
esiin se, miten systemaattisesti, tarkoituksellisesti ja
monipuolisesti mustia ihmisiä kohdeltiin etelävaltioissa huonommin
kuin valkoisia, ja miten sekä mustia että valkoisia ihmisiä
peloteltiin esim. uhkaussoitoilla, pommeja räjäyttämällä ja
kouluja polttamalla, jos ja kun he yrittivät nousta
rotusortojärjestelmää vastaan. Elämäkerta auttaa myös
ymmärtämään, miksi afroamerikkalaiset naiset eivät välttämättä
identifioineet itseään feministeiksi yhtä helposti kuin valkoiset
naiset; rasismi oli heidän elämässään usein paljon suurempi
ongelma kuin sovinismi. Monet rotusorron ilmentymistä Alabamassa
tuntuivat aika kafkamaisilta. Kirjoitan kirjasta melko
yksityiskohtaisesti, koska Rosa Parksin elämäkertaa ei ole
saatavilla suomeksi, ja hänen tarinansa on mielestäni tärkeä ja
kiinnostava. Olen kääntänyt lainaukset lukemisen helpottamiseksi.
Oli varsin nautinnollista olla ihmisten kanssa Highlanderissa [kansalaisopisto Tennesseessä].
Unohdimme, minkä värinen kukin oli. Olin 42 vuoden ikäinen, ja se oli
yksi niistä harvoista kerroista siihenastisen elämäni aikana, jolloin en kokenut mitään vihamielisyyttä valkoisten ihmisten taholta.
Sain kokemuksia erirotuisista ja eritaustaisista ihmisistä, jotka
tapasivat työpajoissa ja elivät yhdessä rauhassa ja harmoniassa.
Tunsin, että pystyin ilmaisemaan itseäni rehellisesti ilman ikäviä
seurauksia tai muiden ihmisten
vihamielisiä asenteita. (105-107)
Rosa Parks syntyi 4.2.1913 Tuskegeessa, Alabamassa, ja hänellä oli
kaksi vuotta nuorempi veli Sylvester. Hänen äitinsä Leona Edwards oli
opettaja ja isänsä James McCauley kirvesmies. Isä, jonka piti kulkea työn
perässä ja joka halusi matkustella, toisin kuin äiti, lähti kotoa
Rosan ollessa viiden vanha.
Olin nuori enkä ollut lukenut paljon rasismista, mutta kuuntelin paljon. Kuulin paljon mustista ihmisistä, jotka oli löydetty kuolleina, eikä kukaan tiennyt mitä oli tapahtunut. Muut vain ottivat ruumiit mukaansa ja hautasivat ne. Joskus minulta kysytään, miten pystyin elämään sellaisen pelon kanssa, mutta se oli ainoa tapa elää jonka tiesin ja Pine Level oli ainoa paikka jonka tiesin. (32)
Rosa näki isänsä seuraavan kerran
vasta aikuisena, ja hän vietti suuren osan lapsuuttaan isovanhempien
hoidossa, koska äidin työpaikka oli etäällä ja tämä oli kotona
vain viikonloppuisin. Isoisäni oli se, joka juurrutti äitiini ja hänen siskoihinsa,
ja heidän lapsiinsa, ajatuksen siitä että huonoa kohtelua ei
hyväksytä keneltäkään. Se kulki melkein meidän geeneissämme.
(15)
Kunnioituksen puute näkyi monella tavalla valkoisten suhtautumisessa mustiin.
Tuohon aikaan kukaan valkoinen mies ei kätellyt mustaa miestä.
Ja mustien miesten ei odotettu esittelevän itseään sukunimillään,
vaan vain etunimillään.
Muistan, että joskus [isoisä] puhutteli valkoisia miehiä
heidän etunimellään, tai koko nimellään, eikä sanonut ”herra”.
Valkoiset eivät aina pitäneet tästä kovinkaan paljon; hän otti
itse asiassa suuren riskin. Tuohon aikaan mustien ihmisten ei koskaan
odotettu puhuttelevan valkoista tämän nimellä sanomatta ”herra”
tai ”neiti”. Isoisälläni oli jonkin verran sotaisa asenne
valkoisia kohtaan yleensä. Ja hänestä oli mukava nauraa
valkoisille näiden selän takana. (16) … Hän halusi kaikkien
lapsiensa opiskelevan, jottei näiden tarvitsisi tehdä [kotityötä
valkoisille]. (18)
Omien oikeuksien puolustaminen saattoi olla vaarallista: Rosa uhkasi
kymmenvuotiaana tiilellä valkoista poikaa, joka aikoi lyödä häntä,
ja olisi saattanut joutua lynkatuksi tämän takia. Hänen veljensä
Sylvester oli ystäviensä kanssa heittänyt kivillä valkoisia
poikia, jotka olivat ensin heitelleet heitä kivillä, minkä jälkeen
paikalle ilmaantui yhden valkoisen pojan isä aseen kanssa ja kysyi,
olivatko nämä mustat pojat olleet kivien heittelijöitä, jolloin
valkoiset pojat onneksi valehtelivat. Kun ehkä 13-vuotias Rosa oli
työntänyt rullaluistelevaa valkoista poikaa, joka oli ensin
tönäissyt häntä, pojan äiti uhkasi häntä pitkällä
vankilatuomiolla. Ku Klux Klanin jäsenet ampuivat vuosikymmeniä myöhemmin
detroitilaisen valkoisen Viola Liuzzon sen takia, että tämä kyyditsi mustaa
aktivistia illalla. Joitakin hyviäkin valkoisia oli.
Äitini kertoi minulle tarinoita, joita vanhat ihmiset olivat
kertoneet hänelle orjuuden ajoilta. Muistan, että hän kertoi
minulle, että orjien täytyi huijata valkoiset ihmiset uskomaan,
että he olivat onnellisia. Valkoiset suuttuivat, jos orjat
vaikuttivat onnettomilta. He myös kohtelivat orjia paremmin, jos he
uskoivat, että orjat pitivät valkoisista. (28)
Rosa oppi lukemaan kolmen tai neljän vuoden ikäisenä, ja piti
kirjoista paljon. Mustien ja valkoisten lasten koulut olivat
erillisiä, ja mustien koulut järjestään huonompikuntoisia ja
huonommin varustettuja. Valkoiset lapset kävivät koulua yhdeksän
kuukautta vuodessa, mustat vain viisi kuukautta, koska monien perhe
tarvitsi lasten apua maatöissä. Mustat opettajat saivat huonompaa
palkkaa kuin valkoiset. Pienillä paikkakunnilla mustille ei ollut
koulua ensimmäisten kuuden luokan jälkeen, eikä isommissakaan
paikoissa välttämättä ollut mustille tarkoitettua high schoolia.
Kuudennen luokan jälkeen Rosa kävi koulua suuremmassa kaupungissa
Montgomeryssa koulussa, jonka perustaja Miss White ja opettajakunta
olivat pohjoisesta tulleita valkoisia. Paikalliset valkoiset sulkivat
nämä opettajat valkoisen yhteisön ulkopuolelle, ja aiempina
vuosikymmeninä Miss Whiten koulu oli poltettu ainakin kaksi kertaa.
Julkiset vesihanat ja istumapaikat raitiovaunuissa oli Montgomeryssa
eroteltu.
Neiti Whiten koulussa opin parhaiten sen, että olin arvokas ja
itseään kunnioittava ihminen, eikä minun pitäisi asettaa
tavoitteitani alemmas kuin kukaan muukaan vain sen takia että olin
musta. Meidät opetettiin olemaan kunnianhimoisia ja uskomaan, että
voimme tehdä elämässä mitä haluamme. … Olin oppinut sen myös
isovanhemmiltani ja äidiltäni. (49)
Rosa Parks meni vuonna 1932 naimisiin Raymond Parksin kanssa, joka
oli aktiivinen mustien oikeuksia puolustavassa NAACP:ssä (National
Association for the Advancement of Colored People, järjestössä toimivat sekä mustat että valkoiset), mutta toimi maan
alla, koska julkinen toiminta olisi tarkoittanut kuolemaa. Vuonna
1931 NAACP ajoi Scottsboron poikien asiaa, yhdeksän 14-19-vuotiaan pojan tai nuoren miehen, joita syytettiin kahden valkoisen naisen raiskauksesta. Ennen
raiskaussyytettä laman työnhakuun ajamat nuorukaiset olivat
heittäneet junassa matkustaessaan ulos valkoisia miehiä, jotka
olivat ensin käskeneet heidän häipyä junasta. Todisteiden
heikkoudesta huolimatta kaikki, nuorinta lukuun ottamatta, tuomittiin
kolmen päivän oikeudenkäynnin jälkeen kuolemaan sähkötuolissa.
Järjestöt toimivat heidän puolestaan ja onnistuivat estämään
kuolemantuomiot, mutta vasta vuonna 1950 viimeinen syytetty pääsi
ehdonalaiseen. Tätä voi verrata vuoden 1944 tapaukseen, jolloin
kuusi valkoista miestä sieppasi etelässä mustan naisen aseella ja
veitsellä uhaten autoon ja raiskasi hänet. Valamiehistö kieltäytyi
tuomitsemasta miehiä, vaikka auton kuljettaja oli tunnustanut ja
nimennyt muut miehet.
Valkoiset väittivät kaikkia niitä, jotka työskentelivät mustien hyväksi, kommunisteiksi. (63)
NAACP toimi myös saadakseen useampia mustia rekisteröitymään
äänestäjiksi, mikä oli etelässä tehty mustille hyvin vaikeaksi
ja mitä ilman ei voinut äänestää. Tuohon aikaan useimmat mustat ihmiset etelässä eivät voineet äänestää. (71)
Rosa Parks suoritti high schoolin loppuun naimisissa ollessaan
(kouluaikoina hänen oli pitänyt keskeyttää koulunkäynti
hoitaakseen ensin sairasta isoäitiään ja sitten äitiään).
Toimiessaan Montgomeryssa ompelijana hän joutui joka päivä
kohtaamaan rotuerottelun ongelmat busseissa, niin kuin hyvin monet
muutkin: ensimmäiset kymmenen istuinta oli lain mukaan varattu
valkoisille, oli heitä bussissa tai ei. Mustien piti istua bussin
takaosassa, ja ikävämmät bussinkuljettajat saattoivat vaatia, että
maksettuaan edessä mustien piti mennä ulos ja takaovesta uudelleen
sisään, ja kuski saattoi tällä aikaa lähteä pysäkiltä.
Mustien piti kuskin päätöksen mukaan luovuttaa paikkansa bussin
keskiosassa, jos valkoiset jäivät ilman paikkaa. Bussikuskeilla oli
aseet.
Vuonna 1949 New Jerseysta tulivat Montgomeryyn käymään mustat
15-16-vuotiaat sisar ja veli, joille kukaan ei ollut huomannut kertoa
rotuerottelusta busseissa. He nousivat bussiin ja kävivät istumaan
valkoisten paikoille. Bussikuski veti aseensa esiin, heitti heidät
pois bussista ja kutsui poliisin, joka pidätti nuoret ja piti heitä
sellissä kaksi päivää. Oikeudenkäynnissä tuomari uhkasi
lähettää nuoret kasvatuslaitokseen (reform school) siihen
asti, kunnes nämä täyttävät 21 vuotta, mutta NAACP onnistui
saamaan heille lakimiehen, ja heitä vain sakotettiin.
Jotkut bussikuskit olivat ilkeämpiä kuin toiset. Eivät kaikki
olleet inhottavia, mutta rotuerottelu itsessään on hirvittävää, eikä rotuerottelua voinut mielestäni millään keinolla tehdä ihmisarvoiseksi tai mukavaksi
tai hyväksyttäväksi. (77)
Myös Rosa Parks oli liittynyt NAACP:n jäseneksi, ja hänet
valittiin eräässä kokouksessa puolivahingossa Montgomeryn osaston
sihteeriksi, koska paikalla ei ollut ketään muutakaan naista. Ompelijan työnsä ohessa hän piti vapaaehtoistyönä huolta
jäsenmaksuista ja maksuista kattojärjestöön, vastasi puhelimeen,
kirjoitti kirjeitä ja lähetti lehdistötiedotteita sanomalehdille.
Eräs hänen tärkeimmistä tehtävistään oli kirjata ylös
tapauksia, joissa esiintyi syrjintää, epäoikeudenmukaista kohtelua
tai väkivaltaa mustia ihmisiä kohtaan. Myöhemmin Parks toimi myös NAACP:n nuorisovaltuuston (Youth Council)
neuvonantajana sekä auttoi mustaa ammattiyhdistysmiestä ja
NAACP-aktiivia E.D. Nixonia.
Muistiin pantavia tapauksia oli hyvin, hyvin paljon. (84) Joskus
oli hyvin vaikea jatkaa, kun kaikki työmme näytti olevan turhaa.
(86) Emme onnistuneet oikeuden saamisessa kovinkaan monta kertaa.
Kyse oli enemmänkin siitä, että haastoimme valtaapitävät ja
osoitimme ettemme halunneet kohtelumme toisen luokan kansalaisina
jatkuvan. (89) Joskus tunsin musertuvani kaiken väkivallan ja vihan
alle, mutta emme voineet tehdä muutakaan kuin jatkaa. (94)
En usko, että mikään rotuerottelulaki suututti Montgomeryn mustia ihmisiä enemmän kuin rotuerottelu busseissa. (108)
Mustat montgomerylaiset olivat monta kertaa yrittäneet muuttaa
kohteluaan busseissa paremmaksi, mutta turhaan – siitä huolimatta,
että mustia oli ainakin 67% bussimatkustajista. Bussiyhtiö ja kaupungin
virkamiehet eivät suostuneet myöntämään, että mikään olisi
vialla, ja nämä kieltäytyivät myös palkkaamasta mustia bussikuskeja.
Montgomeryn NAACP oli alkanut miettiä asian viemistä oikeuteen,
mutta he tarvitsivat sopivan asianomistajan (plaintiff)
– mielellään naisen, joka saisi enemmän myötätuntoa kuin mies,
mutta naisen piti olla hyvämaineinen, sellainen, joka ei ollut
tehnyt mitään muuta väärää kuin kieltäytynyt luopumasta
paikastaan, ja naisen piti myös olla halukas nousemaan vaatimaan oikeuksiaan. Eri ehdokkaita harkittiin, mutta sopivaa ei löytynyt.
1.12.1955 Rosa
Parks oli palaamassa kotiin töistä, kun yhdelle valkoiselle
miehelle ei ollut paikkaa, ja bussikuski käski neljää seuraavalla
penkkirivillä istuvaa mustaa matkustajaa, Parks mukaan luettuna,
nousemaan. Kolme heistä noudatti käskyä, Parks ei, vaikka hän ei
ollut suunnitellut tätä ennalta. Mitä enemmän
annoimme periksi ja mukauduimme, sitä huonommin he kohtelivat meitä.
… Ihmiset sanovat aina, etten luovuttanut paikkaani koska olin
väsynyt, mutta se ei ole totta. En ollut fyysisesti väsynyt, tai
sen väsyneempi kuin yleensäkään olin työpäivän jälkeen. En ollut
vanha, vaikka joillakin ihmisillä on mielikuva minusta vanhana
tuohon aikaan. Olin 42-vuotias. Ei, ainoa asia johon olin väsynyt,
olin väsynyt antamaan periksi. Kaksi poliisia tuli jonkin ajan
päästä pidättämään hänet ja he laittoivat hänet selliin. Kun
hän sai soittaa miehelleen, hänen miehensä ja ystävänsä tulivat
maksamaan hänen takuunsa. Vasta kun Parks keskusteli asiasta
kotonaan heidän kanssaan, hän päätti ryhtyä asianomistajaksi. Minulla ei ollut rikosrekisteriä, olin
tehnyt työtä koko ikäni, en odottanut aviotonta lasta. Valkoiset
eivät voineet osoittaa minua sormella ja sanoa että oli mitään
muuta, mitä olin tehnyt ansaitakseni sellaista kohtelua, kuin että
olin syntynyt mustaksi. (125)
Aktivistit levittivät koulujen ja kirkkojen välityksellä
lentolehtisiä, joissa pyydettiin kaikkia mustia koululaisia ja
työssäkäyviä boikotoimaan busseja seuraavasta maanantaista
5.12.1955 (jolloin oli Parksin oikeudenkäynti) alkaen. Mustien
omistamat 18 taksiyhtiötä olivat luvanneet pysähtyä
bussipysäkeillä ja veloittaa matkasta vain bussimaksun, kymmenen
senttiä. Vaikka päivä oli pilvinen, melkein kaikki mustat jäivät
pois busseista maanantaina. Koskaan ennen mustat ihmiset eivät olleet osoittaneet yhtä
selvästi, kuinka riippuvaisia nuo kaupungin bussit olivat heidän
asioinnistaan. Mikä vielä tärkeämpää, koskaan ennen Montgomeryn
musta yhteisö ei ollut yhdistynyt protestoidakseen bussien
rotuerottelua vastaan. (132) Parksin lakimiesten strategia
oikeudenkäynnissä oli Parksin syylliseksi tuomitsemisen jälkeen
tehdä valitus korkeampaan oikeusasteeseen, koska paikallisten
tuomareiden ei voinut odottaa tekevän mitään asioiden
muuttamiseksi.
Paikalliset protestanttiset papit päättivät
perustaa MIA:n (Montgomery Improvement Association), koska NAACP oli
Alabamassa melko pieni järjestö, ja koska he eivät halunneet
valkoisten väittävän, että protesti oli ulkoapäin johdettu. Niin valkoisilla oli tapana tehdä, sanoa että kaikki ongelmat
olivat ulkopuolisten agitaattorien aiheuttamia. He
kieltäytyivät uskomasta, että Montgomeryn mustilla ihmisillä oli
rohkeutta puolustaa oikeuksiaan. (135) MIA:n johtajaksi he
päättivät valita nuoren papin, Martin Luther King, Jr.:n, koska
tämä oli ollut Montgomeryssa niin vähän aikaa, ettei hän ollut
ehtinyt saada sen enempää hyviä ystäviä kuin suuria
vihollisiakaan, eivätkä kaupungin virkamiehet olleet yrittäneet
saada häntä puolelleen.
Järjestö antoi bussiyhtiölle ja
kaupungin johtajille kolme vaatimusta: 1) Ystävällinen kohtelu
busseissa, 2) paikkojen täyttäminen tulojärjestyksessä, valkoiset
edestä ja mustat takaa, ja 3) mustien kuskien palkkaaminen mustien
bussilinjoille. Näihin vaatimuksiin ei suostuttu, joten boikotti
jatkui. Montgomeryn mustat olivat saaneet tarpeekseen bussien
rotuerottelusta ja vaikeuksista huolimatta kävivät vuoden töissä
ja kouluissa kävellen ja kimppakyydeillä henkilöautoilla,
takseilla ja kirkkojen autoilla. Noin 30 000 ihmistä
kuljetettiin päivittäin töihin tällä tavalla. Parks jakoi
kaikkialta maasta lähetettyjä vaatteita ja kenkiä niille, jotka
niitä tarvitsivat. Joitakin mustia kotiapulaisia kuljettivat heidän
valkoiset työnantajansa, jotka eivät pärjänneet ilman heitä.
Valkoiset pidättivät taksikuskeja,
koska he eivät veloittaneet täyttä hintaa, jolloin
vapaaehtoiskuskit ryhtyivät töihin. Poliisit pidättivät mustia kimppakyytikuljettajia pikkurikkeistä.
Martin Luther Kingin ja E.D. Nixonin taloja pommitettiin. Rosa
Parksille soitettiin paljon uhkaussoittoja. Bussiyhtiön bussit
kulkivat melkein tyhjinä.
Boikotti sai tiedotusvälineissä yhä enemmän huomiota, ja Rosa
Parks kutsuttiin puhumaan asiasta eri puolelle maata. 13.11.1956
saatiin korkeimmalta oikeudelta päätös,
että rotuerottelu busseissa oli perustuslain vastaista. Boikottia
jatkettiin kuitenkin vielä noin kuukausi, siihen asti että
korkeimmasta oikeudesta tuli asiasta kirjallinen määräys. Määräys
tuli 20.12.1956, ja seuraavana päivänä mustat alkoivat taas
käyttää busseja (kannen kuva Rosa Parksista on tältä päivältä;
takana istuva mies on toimittaja joka oli pyytänyt Parksia
kuvattavaksi). Valkoiset vastasivat väkivallalla myös tähän
(esimerkiksi tarkka-ampujat ampuivat busseja), mutta mustat
eivät antaneet pelotella itseään, ja vähitellen väkivalta
laantui. Myös muissa kaupungeissa afroamerikkalaiset aloittivat omat
bussiboikottinsa: suoran toiminnan kansalaisoikeusliike oli alkanut.
Monet ihmiset eivät halua muuttua, minkä takia meille oli niin
tärkeää saada ainakin lakeja muutetuiksi, niin että meillä olisi
jotain turvaa. (159)
Pian bussiboikotin päättymisen jälkeen Rosa Parks muutti äitinsä
ja miehensä kanssa Detroitiin, koska hänen siellä asuva veljensä
oli huolissaan heidän turvallisuudestaan Alabamassa. Parks ei ehkä
olisi myöskään enää saanut valkoisilta ompelijan töitä
Montgomeryssa. Parks kulki edelleen ympäri maata puhumassa ja otti
vastaan työpaikan mustan collegen asuntolan emäntänä Virginiassa.
Vaikka hän viihtyi työssään, hän ei löytänyt äidilleen ja
miehelleen asuntoa ja työtä sieltä, joten he jäivät Detroitiin,
ja Parkskin muutti sinne takaisin. Hän osallistui myös vuoden 1963
kansalaisoikeusmarssiin Washingtonissa, jossa
kansalaisoikeustaistelijoiden vaimot oli laitettu marssimaan erossa
miehistään eikä ohjelmassa ollut yhtään naispuhujaa, sekä
vuoden 1965 marssiin Selmasta Montgomeryyn.
Tänä päivänäkään en ole väkivallattomuuden ehdoton
kannattaja kaikissa tilanteissa. Mutta uskon vahvasti, että 1950- ja
1960-lukujen kansalaisoikeusliike ei olisi koskaan voinut olla niin
menestyksekäs ilman Dr. Kingiä ja hänen vakaata uskoaan
väkivallattomuuteen. (175)
Vuosina 1965-1988 Rosa Parks työskenteli John Conyersin,
afroamerikkalaisen kongressin jäsenen, vastaanottoapulaisena ja
toimistotyöntekijänä ja auttoi työssään mm. järjestämään kodittomille
asuntoja. 1970-luvun lopulla sekä hänen miehensä, veljensä
että äitinsä kuolivat. Vuonna 1987 Parks perusti Elaine Steelen
kanssa nuorille suunnatun järjestön The Rosa and Raymond Parks
Institute for Self-Development. Haluaisin, että [nuorilla] olisi sama toivon, arvokkuuden ja ylpeyden tunne, jonka perheeni ja opettajani juurruttivat minuun. (182) Hän myös jatkoi
puheiden pitämistä ympäri maata. Hän on saanut valtavasti kunnianosoituksia,
ja hänen mukaansa on nimetty ainakin kaksi katua. Haastattelijat haluavat vieläkin vain puhua tuosta yhdestä illasta
vuonna 1955 jolloin kieltäydyin luovuttamasta paikkaani bussissa. …
Ymmärrän, että olen symboli. Mutta en ole koskaan tottunut olemaan
”julkisuuden henkilö”. (185)
Joskus tunnen itseni aika surulliseksi joidenkin viime aikoina
tapahtuneiden asioiden vuoksi. Yritän pitää kuitenkin toivoa yllä,
mutta se ei ole aina kauhean helppoa. Olen käyttänyt yli puolet
elämästäni opettaakseni rakkautta ja veljeyttä, ja olen sitä
mieltä, että on parempi jatkaa tasa-arvon ja rakkauden opettamista
ja niiden elämistä kuin vihan tai ennakkoluulojen. Kaikki eläen
yhdessä rauhassa ja harmoniassa ja rakkaudessa... siihen
tavoitteeseen me pyrimme, ja olen sitä mieltä, että mitä enemmän
on ihmisiä, jotka saavuttavat tuon mielentilan, sitä parempi se on
meille kaikille. (187-188)
Kirjan kerrontatapa on eleetön ja toteava, mikä lisää
uskottavuuden vaikutelmaa. (Tämä on kieleltään jopa vähän
lastenkirjan oloinen, mutta sopii hyvin myös aikuisten luettavaksi.)
Olen lukenut etelävaltioiden rotusorrosta ja muista kirjan
käsittelemistä asioista myös muista elämäkerroista, joten pidän
kirjaa luotettavana. Rosa Parks kuoli Detroitissa 24.10.2005.
Joitakin tärkeitä vuosilukuja afroamerikkalaisten historiassa:
- 1954: Korkeimman oikeuden päätös Brown v. Board of Education, jonka mukaan rotuerottelu kouluissa oli perustuslain vastaista.
- 1956: Korkeimman oikeuden päätös siitä, että rotuerottelu Montgomeryn busseissa oli perustuslain vastaista.
- 1964: Civil Rights Act, kansalaisoikeuslaki (presidenttinä Lyndon Baines Johnson)
- 1965: Voting Rights Act (presidenttinä Johnson), joka mahdollisti äänestäjäksi rekisteröitymisen paikallisten tenttijöiden lisäksi liittovaltion tenttijöille.
- 1965: Malcolm X murhattiin.
- 1968: Martin Luther King, Jr. murhattiin.
- 2000: Laki seka-avioliittojen kieltämisestä kumottiin Alabamassa, Rosa Parksin syntymäosavaltiossa (Kirjojen kuisketta -blogi)
Tämä kirja olisi mielestäni hyvä kääntää, koska Rosa Parksin elämä on tärkeä osa 1900-luvun ja kansalaisoikeustaistelun historiaa, ja kirja on kiinnostava. Kirjassa on useita kuvia.
Rotusortoa etelässä, Floridassa, 1960-1970-luvuilla käsittelee myös Colson Whiteheadin koulukotiin sijoittuva romaani Nickelin pojat (2020), jota on blogeissa pidetty vahvana ja vaikuttavana kirjana. Joitakin blogikirjoituksia: Kirjojen kuisketta, Mummo matkalla, Donna Mobilen kirjat, Annelin lukuvinkit.
Edit 14.3.23 (korjattu kirjoitusvirhe).
Rosa Parks with Jim Haskins: My Story, 1999 (1992). Puffin Books. 192 sivua.
Tää kirja vaikuttaa kyllä tosi kiinnostavalta. Meni mun lukulistalle. Ja hei ja jei, ku sait mun lukuhaasteeseen ekan merkinnän.
VastaaPoistaKiva kun jaksat lukea näitä pitkiä postauksia! Tämä on kyllä kiinnostava kirja. Mulla on muitakin ei-valkoisia naisia lukulistalla, kunhan ehdin niitä lukea.
Poista