Ajattelin
osana Shakespearen sisarukset -näytelmähaastetta lukea muitakin
teatteriin ja näyttelemiseen liittyviä kirjoja. Kaari Utrion
naishistoriikissa Suomen naisen tie puhuttiin
1900-luvun alun näyttelijäkuuluisuudesta Elli Tompurista ja
sanottiin hänen muistelmiaan muistaakseni eloisiksi, joten kun
löysin kaksi osaa sopivasti kirpparilta, otin ne luettaviksi. Tämä
ensimmäinen osa kattaa suunnilleen vuodet 1880-1920.
Tompuri
syntyi Haminassa vuonna 1880 maanviljelijän tyttärenä ja käytyään
Helsingissä koulua suoritti ylioppilastutkinnon – vuonna 1898! Hän
ei tunnu pitävän ylioppilastutkinnon suorittamista mitenkään
erikoisena asiana tytölle. Tompuri ei nuorena mitenkään erityisesti suunnitellut näyttelijän ammattia, vaikka osallistuikin lapsena ja nuorena joihinkin
pienehköihin näytelmiin esimerkiksi koulussa. Näyttelijä hänestä kuitenkin tuli, huolimatta siitä,
että hänen äitinsä piti ajatusta aivan järkyttävänä.
Tompuri
kuvaa kirjassa lapsuuttaan ja nuoruuttaan (melko lyhyesti, näistä olisin lukenut mielelläni enemmänkin), työtään tai
opiskeluaan Suomen, Ranskan ja Saksan teattereissa, Espanjan matkaansa, ja
roolejaan ja kiertueitaan Suomessa. Hän sanoo käyttäneensä
”kiertue”-sanaa Suomessa ensimmäisenä kysyttyään ensin neuvoa tohtori
A. V. Koskimieheltä; ennen puhuttiin ”turneesta”. Tompuri ei pelännyt haasteita: vähän päälle kaksikymppisenä hän otti pyydettäessä konkurssikypsän
Tampereen teatterin johtaakseen vuodeksi, minkä jälkeen teatteri
oli taas elinkelpoinen. 1800-luvun
suomalaisuusaate näkyy kirjassa: Tompuri oli suomenkielisestä
kodista, mutta kävi Haminassa yhtä aikaa vuoden ajan suomen- ja
ruotsinkielistä kansakoulua oppiakseen puhumaan ruotsia, koska hänen
piti jatkaa Haminan ruotsalaisessa tyttökoulussa (suomalaista koulua
ei siellä ollut). Helsingissä hän opiskeli ruotsinkielisessä yhteiskoulussa,
koskei mahtunut suomenkieliseen sopivalle luokkatasolle, mutta oli
tässä koulussa avoimesti fennomaani. Kirjassa on paljon Suomen
kulttuurihistoriasta tuttuja nimiä, esimerkiksi teatterinjohtaja Kaarlo Bergbomista, Albert Edelfeltistä, Ida Aalbergista sekä Eino Leinosta puhutaan melko paljon.
Tompurin kirja on varmaan eräänlainen ennätys muistelmakirjalle
siinä, miten vähän siinä kerrotaan henkilökohtaisista asioista.
Sivulla 250 on tällainen virke: Kun poikani syntyi, syntyi
minussa samalla myös yhtäkkinen ajatus: nyt näyttelen Hamletin. Tätä ennen ei ole puhuttu mitään seurustelusta, miehestä, avioliitosta eikä raskaudesta
eikä millään tavalla viitattu näiden olemassaoloon.
Myöhemmin kirjassa mainitaan samalla tavalla melko ohimennen
toisen pojan olemassaolo ja sen jälkeen muutamassa kohdassa kerrotaan poikien,
Kaarlon ja Laurin, toimista pieninä, ja heistä on myös kuvia. Miehestä ei puhuta koko
kirjassa mitään, eikä hän esiinny myöskään kirjan runsaissa
kuvissa, vaikka näissä on esimerkiksi Tompurin kotiapulaisia ja
sairaanhoitajia (Tompuri sairastui Espanjan matkalla lavantautiin,
joka olisi tuohon aikaan saattanut helposti olla kuolemaksi). Netin
mukaan Tompuri oli naimisissa pankinjohtaja Lauri af Heurlinin kanssa
vuosina 1910-1919; he erosivat. Ehkä Tompuri ajatteli, että ne, jotka tuntevat hänet, tietävät hänen avioliitostaan, ja muiden ei tarvitse siitä tietääkään.
Tompuri esitti tosiaan myös Hamletia, ja näytelmä otettiin
ilmeisesti hyvin vastaan. Äidiksi tultuaan hän kävi kiertueella
ja oleskeli jonkin aikaa Saksassa ja Englannissa (ei sanota, olivatko
pojat mukana), joten hän ei luopunut työstä avioliiton tai äitiyden takia. Hän
sanoo joskus 1910-luvusta kertoessaan joutuneensa elättämään
viisi henkeä tuloillaan (sanomatta ketkä, mukana oli poikien lisäksi varmaan kotiapulainen Hilma); tuolloin hän teki töitä yksityisopettajana.
Sisällissodan aikana Tompuri oli perheensä kanssa punaisten
hallussa olevassa Helsingissä, ja kerran heidän asuntonsa ikkunasta
ammuttiin sisään. Kirjaan on lainattu otteita hänen
päiväkirjastaan tuolta ajalta, ja siinä hän sanoo kerta toisensa
jälkeen, miten tärkeää olisi, ettei ihmisten välillä olisi
vihaa, eikä hän ota puolta sodassa. Enkä toivoisi kummankaan
saavan täydellistä voittoa, sillä se vain synnyttäisi loppumatonta
vihaa ja kostotuumia. Sillä enemmän kuin kaikki nämä murhat,
hävitykset ja muut kaameat tapaukset vaikuttaa ruhjovasti ja
turmiollisesti se loppumaton vihan tunne, jota syövytetään
kaikkialle. … Kauheaa on sota, ketä vastaan tahansa. (294)
Sodan jälkeen hän pyrki auttamaan hätää kärsiviä
hyväntekeväisyysnäytännöllä taiteilijaystäviensä kanssa. Hän
sanoo työväen ihmisten olleen omissa näytännöissään
erinomaista yleisöä ja tulleen innokkaasti katsomaan häntä, eli
vaikka teatterissa käymistä pidetään ehkä nykyään jonkin
verran elitistisenä harrastuksena, vuosisadan alussa se ei sitä
ollut.
Tompuria arvostettiin ilmeisesti Suomessa paljon, esimerkiksi hänen
yritystään vuokrata valtiolta rakennus suunnittelemaansa teatteria
varten vuonna 1918 puolsi Suomen senaatille lähettämässään
kirjeessä 16 kulttuuri- ja muun alan vaikuttajaa (mm. Aino Ackté,
Eero Järnefelt, Magnus Enckell, Risto Ryti, Axel Gallen-Kallela,
Jean Sibelius, Eino Leino ja Eliel Saarinen). Hän ei kuitenkaan
koskaan saanut vakituista työtä Suomen teattereista, minkä hän
koki epäoikeudenmukaisena, ja lukijastakin se tuntuu oudolta.
Hänellä oli kuitenkin vakaa taiteilijaidentiteetti ja vahva tunne
omasta arvostaan taiteilijana.
Vielä muutama poiminta kirjasta. Varmaan 1910-luvulla Tompuri sanoo
Ibsenin näytelmästä (muistaakseni Nukkekodista, joka on
kirjoitettu vuonna 1879), että siitä piti tehdä uusi suomennos,
koska edellinen oli jo vanhentunut. Suomen kirjakieli ilmeisesti
muuttui tuohon aikaan nopeasti. Shakespearesta hän sanoo Goethen
löytäneen hänet uudelleen yli sadan vuoden unohduksen jälkeen.
Minna Canthia arvostettiin 1900-luvun alussa ja hänen Anna
Liisansa oli ensimmäisiä näytelmiä, joissa Tompuri oli
mukana. Hänestä Tompuri sanoo jännästi suunnilleen niin,
että ”silloin Canthin päivää vielä vietettiin” – Canth näköjään unohdettiin jossain vaiheessa. 1800-luvun loppupuolella tai 1900-luvun
alussa Tompuri matkusti laivalla Haminasta Helsinkiin ja Helsingistä
Turkuun; laivalla matkustaminen oli tuohon aikaan ehkä helpompaa
kuin maata pitkin kulkeminen.
Joistakin vanhoista suomalaisista elokuvista tekee mielestäni hieman
tuskallisia katsoa mm. se, että niiden puhetapa kuulostaa niin
epäluonnolliselta. Tompuri puhuu tästä asiasta teatterin suhteen
kirjan alkupuolella: hänen mielestään suomalaiseen teatteriin olisi tärkeä
saada luonnollisempi puhetapa, niin että kaikkia, suhteellisen
merkityksettömiäkin repliikkejä, ei korostettaisi ja sanottaisi teennäisesti. Koulussa
lapsena Tompuri huolehti tarpeistosta joulunäytelmässä (Topeliuksen Rinaldo
Rinaldini), johon hän vei myös herkkuja: Näytelmässä
tarvittavat lantut vein kellaristamme kouluun joka harjoitukseen.
Niitä ahmittiin yhtä halukkaasti kuin myöhemmin Kansallisessa
Nummisuutarien hääpuuroa. (22)
Kirja oli kiinnostava, eloisa, sympaattinen ja varsin helppolukuinen.
Edit 25.6.20 & 2.7.20: lisätty Albert Edelfelt.
Elli Tompuri: Minun tieni..., 1942 (toinen painos). WSOY. 389 sivua.
Voi mikä helmi! Kiitos, että luit ja teit postauksen. Todella mielenkiintoista ajankuvaa!
VastaaPoistaKiitos, kiva kun pidit! Vielä on toinen osa odottamassa :).
PoistaKiehtovasti etenee tutustumisesi teatterihistoriaan, nämä ovat kiinnostavia :)
VastaaPoistaJa hyvin näkyy muutenkin tulevan ajankuvaa. Tuo on kanssa omalla tavallaan kiinnostavaa, että yksityiselämä sivuutetaan melkein täysin...tuli mieleen se Ultra Bran kappale jossa kritisoidaan kuinka Mannerheim ei kirjoittanut perheestään juuri mitään, mutta näköjään muutkin osaa :)
Kiva kun kiinnostaa! Näytelmät ja teatterit ovat melkoinen runsaudensarvi, johon ei tule muuten juuri tutustuttua, eli haasteesi on paikallaan.
PoistaTuntui tosiaan aika oudolta, ettei Tompuri kertonut perheestään tuon enempää. Ilmeisesti hän ajatteli, että yksityisasiat ovat yksityisasioita, hänen elämässään tärkeintä on hänen työnsä.