Luin tämän näytelmän väärään vuodenaikaan, tämä olisi sopinut paremmin
pimeään lokakuuhun tai marraskuuhun. Nyt en oikein osannut asennoitua
tähän asiaankuuluvalla apeudella. Paljastan tässä kirjoituksessa
näytelmän tapahtumat.
Näytelmän proloogissa [sic] Eräs harmaa, Hän, sanoo katsojille:
Katsokaa ja kuulkaa te, jotka olette tänne tulleet huvin ja
naurun vuoksi. Olen lukenut kahdesta Andrejevin proosateoksesta
Hyönteisdokumentista, ja niiden perusteella epäilen, odottiko
kukaan Leonid Andrejevin näytelmää katsomaan tullut huvia ja naurua.
Hänen teemojaan tuntuvat olevan kuolema, väkivalta ja ihmisen
kyvyttömyys vaikuttaa omaan kohtaloonsa. Hän oli ilmeisestikin
yhteiskunnallisesti tiedostava, kunnianhimoinen, taitava ja
kiinnostava kirjailija, mutta ei millään tavalla kepeä tai
iloinen.
Tämä on voimakkaan symbolinen näytelmä, joka kuvaa Ihmisen (mies)
matkaa syntymästä kuolemaan viiden eri kuvaelman avulla.
Ensimmäisessä kuvaelmassa hänen äitinsä on ollut
synnytystuskissa 16 tuntia. Kuvaelman lopussa lapsi syntyy, mutta jää
avoimeksi, kuoleeko äiti vai jääkö eloon. Toisessa, nuoruusaikaa
esittävässä kuvaelmassa, Ihminen on naimisissa ja arkkitehti, mutta
kukaan ei tahdo palkata häntä piirtämään talojaan, eikä hänellä
vaimonsa kanssa ole lopulta edes rahaa ruokaan. Vaimo, Ihmisen
aseenkantaja, kuitenkin kannustaa ja rohkaisee ritariaan, ja puolisot
rakastavat toisiaan paljon. Kolmannessa kuvaelmassa aviopari asuu
valtavassa, upeasti kalustetussa talossa Ihmisen saatua paljon
tilauksia, ja heillä on pieni poika. Talossa vietetään tanssiaisia, ja
Ihminen ja hänen vaimonsa esiintyvät kuvaelmassa vain lyhyesti
kulkiessaan seurueensa kanssa salin läpi; keskustelun hoitavat
juhlavieraat.
Neljännessä kuvaelmassa Ihminen on taas köyhtynyt, koska tilaukset
ovat loppuneet. Valtavasta talosta on vähitellen myyty pois melkein
kaikki huonekalut, ja tyhjissä huoneissa asuvat
enää rotat. Joku "paha ihminen" on heittänyt nyt ilmeisesti jo lähes aikuista poikaa kivellä päähän ja kadonnut nurkan taakse. Poika horjuu
kuoleman rajalla ja kuolee kuvaelman lopussa. Ihmisen ja hänen
vaimonsa rakkaus on edelleen vahvaa. Tässä kuvaelmassa kertojana on
alussa Vanha ämmä, pariskunnan viimeiseksi jäänyt palvelija, jonka puheessa
toistuu jatkuvasti Minulle on samantekevää. Viides kuvaelma
sijoittuu karmeaan kellarikapakkaan, jossa on
juoppohulluudesta kärsiviä miehiä ja naisia. Ihminen istuu yksin
keskellä olevassa pöydässä nojaten päätään käsiinsä; hän
käy kapakassa usein, muttei juo paljon. Hänen vaimonsa on kuollut,
ja hän kuolee myös itse kuvaelman lopussa.
Näytelmässä alusta loppuun esiintyvä henkilöhahmo on Eräs
harmaa, Hän, joka näytelmän proloogissa irtautuu harmaasta
seinästä ja kertoo, että näkymättömänä Ihmiselle ja hänen
läheisilleen olen Minä aina järkähtämättömästi läsnä, jos
hän valvoo taikka nukkuu, jos hän rukoilee taikka sadattelee.
Eräs harmaa onkin tosiaan mukana koko näytelmän ajan sulautuen seiniin ja varjoihin, ja pitää
kädessään palavaa kynttilää, joka lyhenee koko ajan Ihmisen
vanhetessa ja sammuu hänen kuollessaan. Heittäessään Eräälle
harmaalle nuorena haasteen Ihminen nimittää häntä ”kohtaloksi,
sallimukseksi, piruksi tai elämäksi”. Eräs harmaa ei reagoi
tähän, niin kuin ei mihinkään muuhunkaan: hänellä on aivan kuin
harmaasta kivestä veistetyt piirteet, lujasti yhteen puristetut
huulet, ja hän puhuu lujalla, kylmällä ja värittömällä
äänellä, aivan kuin tyly, tunteeton, mistään välittämätön
palkkalainen lukisi kohtalojen kirjaa.
Kuvaelmissa esiintyy Ihmisen ja hänen vaimonsa lisäksi myös
sukulaisia, naapureita, juhlavieraita ja humalaisia. Itsekin melko köyhät
naapurit ovat hyviä ja myötätuntoisia ihmisiä, jotka pitävät
ystävällisestä, iloluontoisesta ja rohkeasta nuorestaparista ja
tuovat heille tuoretta leipää, maitoa ja tuoksuvia heiniä
lattialle, kun heillä ei ole ruokaa. Sukulaiset ja
juhlavieraat taas tuntuvat melko itsekkäiltä ja porvarillisilta
tuuliviireiltä. Ensimmäisessä ja viimeisessä kuvaelmassa on myös
”ämmiä”: Ryhmästä, joka on aivan kuin yhteen sulloutuneita
harmaita rottia, alkaa hämärästi eroittaa harmaita varjoja,
vanhoja ämmiä, kääriytyneitä kummallisiin peitteisiin. Nämä
ämmät ovat aika kammottavia, kaiken nähneitä olentoja, jotka
tuntuvat nauttivan onnettomuudesta ja kuolemasta eivätkä tunnu
todellisilta ihmisiltä. He toivat mieleeni kreikkalaisen mytologian
harpyijat (tai nuo rotat, joihin heitä verrattiin), varsinkin kun he Ihmisen kuoltua intoutuivat hurjaan
tanssiin ja nauruun.
Näytelmässä on hyvin tarkat esitysohjeet: esimerkiksi huoneiden
seinien väri, lavasteet, ihmisten vaatteet ja ikkunoiden paikat
määritellään yksityiskohtaisesti. Pidoista kertovan kuvaelman esitysohjeissa sanotaan, että
soittoniekat ovat hyvin soittokoneittensa näköiset, ja kuvaillaan, millä tavalla kontrabassonsoittaja esimerkiksi muistuttaa
kontrabassoa. Näytelmään on laitettu myös soitetun kappaleen nuotit. Kaikki kolme soittokonetta soittaa hiukkasen eri ääntä,
josta syntyy niiden sekä eri äänien välillä jonkinlainen
kummallinen eroavaisuus ja laaja tyhjyys. Kerrotaan myös, millä
tavoin ihmiset puhuvat (esimerkiksi hakkaavasti). Näytelmä on
tälläkin tavalla ekspressiivinen ja symbolinen.
Näytelmässä luettuna on erikoista se, että monissa kohdissa Andrejev ei
merkitse, kuka repliikin sanoo, vaan merkitsee repliikit vain
viivoilla, esimerkiksi juhlavieraiden, ämmien tai humalaisten
puheessa, jossa ei ole niin väliä, kuka puhuja on, tai silloin, kun
Ihminen ja Ihmisen vaimo puhuvat kahdestaan, jolloin lukija voi
päätellä, kuka puhuu.
Mitä Andrejev tahtoo näytelmällään sanoa? Minusta tuntui, etten halua hyväksyä hänen ajatuksiaan, koska
itselleni jäi näytelmästä sellainen loppukäsitys, että ihmisen
pullikointi kohtaloaan vastaan on täysin turhaa, kaikki on
sattumanvaraista, eikä ihmisen elämällä tai hänen teoillaan ole
paljonkaan merkitystä. Tämän ajatuksen tekee erityisen kylmääväksi
se, että Eräs harmaa on olemassa (kuka tai mikä hän sitten
onkaan, ehkä kohtalo) ja seuraa ihmisen elämää, mutta hän on täysin
välinpitämätön ihmiselämän ja sen kulun suhteen eikä reagoi
muuten kuin sanomalla kylmiä kommentteja. Jos on joku joka
tarkkailee ihmiselämää, hänen odottaisi auttavan asioita; Eräs
harmaa tuntuu passiivisuudessaan enemmänkin pahantahtoiselta
oliolta. Ehkä tämä oli 1900-luvun alussa ymmärrettävä asenne,
kun elämä oli hyvin epävarmaa, terveydenhoito oli huonoa, naisten
synnytykset saattoivat olla todella vaikeita ja he saattoivat kuolla
niihin (kuten toki nykyäänkin köyhissä maissa), sosiaaliturvaa ei ollut ja ihmiset saattoivat kuolla nälkään ja moneen muuhun asiaan,
aivan riippumatta heidän luonteistaan (Ihmisen ulkonäköä sanotaan näytelmässä monta kertaa jaloksi) ja kyvyistään. Ehkä näytelmä oli pyrkimys selittää tätä asiaa. Nykyään tällainen asenne tuntuu kuitenkin vieraalta, eikä se varmaan tuolloinkaan ollut kovin yleinen.
Eli kiinnostava, pohdittu, näyttämöilmaisultaan mielenkiintoinen,
mutta elämänkatsomukseltaan nihilistinen ja pessimistinen näytelmä.
Näytelmässä oli kuitenkin myös joitakin positiivisia asioita, esimerkiksi
ystävälliset naapurit ja Ihmisen ja Ihmisen vaimon rakastava ja tasa-arvoisen tuntuinen suhde.
Iisakki Latun käännös oli yleensä ottaen yllättävänkin
nykyaikaisen tuntuista ja sujuvaa luettavaa, vaikka vanhahtaviakin piirteitä tietysti oli. Yllättävän nykyaikaista (vuodelle 1907!) oli myös se, että yhdessä
kohdassa näytelmässä livahtelivat punaiset sekä viheriät
automobiilit (41), ja rikastuttuaan Ihminen hankki itsekin talliinsa
automobiilin.
Kirjastolehden tiivis ja nuiva aikalaisarvio tässä: 1, 2.
Kirjastolehden tiivis ja nuiva aikalaisarvio tässä: 1, 2.
Pieni lisäys ja muutos 3.7.20.
Leonid Andrejev: Ihmisen elämä, 1907. Otava. Suomentaja: Iisakki Lattu. Kansikuvan tekijää ei kerrottu. 98 sivua.
Mm, Andrejev, kuulostaa kyllä että samaa henkeä on kuin niissä lukemissani...
VastaaPoistaTuotanto on varmastikin ollut omana aikanaan hyvin mielipiteitä jakavaa, joten nuivia arvioita löytyy, ja nykylukijoissakin varmasti on hajaannusta.
Sanoisin kuitenkin että ei taida olla eksistentialistinen ahdistus mitenkään kadonnut, ennemminhän Andrejev on ollut edelläkävijä ja 1900-luvulla on runsaasti seuraajia piisannut, vaikka ilmaisumuoto sinänsä on ehkä vaihtunut tästä ekspressiivisyydestä, ja nihilismi on tietysti nykymittapuullakin rankkaa.
Oikeassa olet, tietysti. Ehkä ihmisillä on kuitenkin nykyään enemmän tunnetta elämän mielekkyydestä ja siitä, että asioihin voi vaikuttaa, koska nykyään ihmiset eivät ole niin kohtalon (tai vallanpitäjien, sairauksien ym.) armoilla kuin ennen.
PoistaJa ihmisillä on kuitenkin ollut aina mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja elämäänsä jollain tavalla, tai ainakin siihen miten he suhtautuvat niihin. En tiedä eksistentialistisesta filosofiasta paljonkaan, mutta Camus'lla oli mielestäni joku tällainen Sisyfokseen liittyvä juttu (Camus'n filosofiasta jonkin verran täällä: http://taasyksikirjablogi.blogspot.com/2014/06/albert-camus-ja-absurdin-ongelma.html).
PoistaTässä näytelmässä nosti karvani pystyyn se, että se mielestäni sanoi kaiken olevan samantekevää, että ihmiset ovat maailmassa vain kärsimässä, ettei missään ole mitään järkeä eikä tälle asialle ole mahdollisuutta tehdä mitään. Näytelmän Ihminenkin olisi rikkaana voinut auttaa muita ihmisiä, sen sijaan että hankki vain tavaraa (ja saattoi hän tehdäkin näin, mutta sitä ei sanottu). Tai sitten olen tajunnut tämän näytelmän idean väärin ja sillä on jokin syvällisempi merkitys.
Satuin illalla kuuntelemaan Youtubesta Macbethin lopun kuuluisaa yksinpuhelua eri versioina, ja siinä on aika lailla sama idea kuin tässä:
Poista”Out, out, brief candle!
Life is but a walking shadow, a poor player
That struts and frets his hour upon the stage
And then is heard no more. It is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury
Signifying nothing.”
Jos Macbeth olisi käyttänyt aikansa rakentavammin kuin murhaamalla ihmisiä, hänen mielestään elämässä olisi kuitenkin saattanut olla enemmän järkeä.