Kirja oli mielestäni mielenkiintoinen. En tiedä, olisinko ajatellut näin pari
vuotta sitten, kun en vielä ollut kiinnostunut kasvitieteestä, mutta nyt kirjassa oli minulle juuri sopivassa suhteessa vanhaa ja uutta tietoa. Kirja on mielestäni sujuvaa tekstiä oppikirjaksi, joten se sopisi varmaan kaikille kasveista kiinnostuneille. On hienoa, että on tehty
tällainen täysin suomalainen kasviekologian oppikirja – se ei ole
vain suomeksi kirjoitettua englantia, vaan kirjassa on käytetty paljon
suomenkielisiä termejä ja melkein kaikki
esimerkit ovat suomalaisista luonnonkasveista. Kirjassa on huimat 905
lähdeviitettä, ja ainakin seitsemän viitteistä on Salosen omia
tutkimuksia. Tässä muutama poiminto.
Ihmisiä,
joilla on symmetriset kasvonpiirteet, pidetään tutkimusten mukaan
viehättävinä. Kasvien pölyttäjät ovat samaa mieltä: ne suosivat symmetrisiä
kukkia. Tämä on niiden kannalta järkevää, koska epäsymmetria voi
aiheutua epäedullisista ympäristötekijöistä ja geneettisistä
tekijöistä, ja symmetrisissä kukissa on yleensä enemmän mettä
kuin epäsymmetrisissä. (113)
Lauhkealla
vyöhykkeellä noin 70 prosenttia kaikista
kasvilajeista muodostaa klooneja eli kasvullisia jälkeläisiä, jotka ovat geneettisesti identtisiä emokasvin kanssa. Klooneja on suhteellisesti
enemmän märillä, vähäravinteisilla tai kylmillä kasvupaikoilla,
vaikkei tiedetä tarkasti, miksi (14). Kirjassa pohditaan, miten hiilidioksidin suurempi määrä ilmakehässä vaikuttaa kasveihin. Vaikka lisähiilidioksidi yleensä ottaen parantaa kasvien
kasvua, asia ei ole niin yksinkertainen kuin luulisi; eri kasvilajit
esimerkiksi reagoivat eri tavalla ja joskus lisähiilidioksidi saattaa jopa haitata kasveja (40-43). Yli
80 prosentilla maalla kasvavista kasvilajeista on symbioottinen suhde
mykorritsasienten kanssa. Kasvi antaa sienelle energiapitoisia
hiiliyhdisteitä, sieni taas lisää kasvin kykyä hankkia vettä ja
ravinteita. (214, 217)
Jos
kasvinsyöjät iskevät kasviin, se alkaa tuottaa enemmän
puolustusaineita (niiden tuottaminen vaatii resursseja, joten sen ei kannata tuottaa niitä turhaan). Kasvit voivat hämmästyttävästi myös siirtää paremman
puolustuskyvyn jälkeläisilleen, vaikka syötyjen ja syömättömien
emokasvien välillä ei ole geneettistä eroa! Naurisperhosen toukat
eivät pitäneet syötyjen emokasvien tuottamien jälkeläisten
taimista, koska niissä oli enemmän puolustusaineita kuin
syömättömien kasvien jälkeläisissä (197). Vaikka kirjassa ei
tätä termiä mainittukaan, minulle tuli tästä mieleen epigenetiikka,
josta on puhuttu viime vuosina ihmisten yhteydessä (siitä esim. Ylen artikkelissa). Jos epigenetiikka on yhteistä sekä kasveille että ihmisille, sitä esiintyy varmaan kaikilla eläimillä.
Aika
suloinen oli tieto eräiden trooppisten hyönteislajien koiraista,
jotka hierovat itseensä joidenkin kämmekkäkasvien kukissa olevaa
tuoksuvaa öljymäistä tai vahamaista ainetta (ja samalla pölyttävät
kukan) ja hurmaavat näin lajin naarasyksilöt, jotka eivät voi
vastustaa tätä tuoksua. (231)
Minulle uusi termi oli reaktionormi, jolla kuvataan tietylle genotyypille mahdollista muuntelun määrää. Reaktionormin laajuus on eri genotyypeillä erisuuruinen. Niillä genotyypeillä, joilla on laajempi reaktionormi, on paremmat mahdollisuudet sopeutua ympäristöolojen nopeisiin muutoksiin. (9)
Minulle uusi termi oli reaktionormi, jolla kuvataan tietylle genotyypille mahdollista muuntelun määrää. Reaktionormin laajuus on eri genotyypeillä erisuuruinen. Niillä genotyypeillä, joilla on laajempi reaktionormi, on paremmat mahdollisuudet sopeutua ympäristöolojen nopeisiin muutoksiin. (9)
Evoluutiolla
on kolme ehtoa: ensinnäkin kasviyksilöiden välillä täytyy olla
jotain eroa (esim. kukkien väri, puolustusaineiden määrä).
Toiseksi tämän vaihtelun pitää olla ainakin osaksi perinnöllistä,
jotta se siirtyy myös jälkeläisiin. Kolmanneksi perinnöllisesti
toisistaan eroavien yksilöiden kelpoisuuden eli
lisääntymiskykyisten jälkeläisten määrän pitää myös erota toisistaan. (166)
Monimuotoisuus ei tarkoita ainoastaan sitä, että eliöyhteisössä on
paljon lajeja, vaan myös sitä, että eri lajien kasviyksilöitä on
suunnilleen yhtä paljon. Jos suurin osa yksilöistä on vain yhtä lajia,
diversiteetti on pieni, vaikka lajeja olisi paljon. Jos lajeja on useita
ja niiden esiintyminen on suunnilleen yhtä runsasta, diversiteetti on
suuri. (239-240)
Kirjasta jäi yleisvaikutelmaksi se, että kasvien elämä on jatkuvaa tasapainoilua resurssien kaikkein tehokkaimman käytön välillä: vaikka esim. suurempi määrä kukkia houkuttelee enemmän pölyttäjiä, kukkien tuottaminen vaatii energiaa.
Kirjasta jäi yleisvaikutelmaksi se, että kasvien elämä on jatkuvaa tasapainoilua resurssien kaikkein tehokkaimman käytön välillä: vaikka esim. suurempi määrä kukkia houkuttelee enemmän pölyttäjiä, kukkien tuottaminen vaatii energiaa.
Kirjassa on taidokas Anna Huovisen piirroskuvitus ja jonkin verran
valokuvia, mutta koska kaikki kuvat ovat vihreänsävyisiä, kirjan
ulkoasu on vähän tylsä (onneksi sisältö on sitäkin
kiinnostavampi!). Kirjassa on kasvilajihakemisto ja asiahakemisto.
Olisin mielelläni hankkinut tämän kirjan itselleni, mutta sitä ei
löytynyt nettikirjakaupoista, nettiantikvariaateista eikä edes
kustantajalta (nykyisin Sanoma Pro). Siitä ei ole otettu uusia
painoksia, vaikka luulisi, että tällaiselle suomalaisiin oloihin
tehdylle oppikirjalle olisi käyttöä monissa kasveihin liittyvissä opinnoissa.
Helmet-haasteessa tämä sopii kohtaan 34. Kirjan nimessä on luontoon liittyvä sana.
Edit 22.6. ja 7.7.20 (lisätty reaktionormi & vähän muita lisäyksiä).
Helmet-haasteessa tämä sopii kohtaan 34. Kirjan nimessä on luontoon liittyvä sana.
Edit 22.6. ja 7.7.20 (lisätty reaktionormi & vähän muita lisäyksiä).
Veikko Salonen: Kasviekologia. Millaista on luonnonkasvien elämä?
2006. WSOY Oppimateriaalit. Piirrokset: Anna Huovinen. 273 tekstisivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti