Kaari
Utrio kertoo tässä kirjassa suomalaisen naisen elämästä,
asemasta ja elinehdoista lähinnä keskiajalta 2000-luvun alkuun.
Kirja on jaettu neljään osaan: Sielu ja mieli, Sääty ja työ,
Malli ja tekijä (taide) sekä Suku ja perhe, joista jokainen etenee
kronologisesti. Historiassa minua eivät juurikaan kiinnosta kuninkaiden ja
keisarien elämät, sotien kulku, kuka tappoi kenetkin tai tärkeinä
pidettyjen tapahtumien päivämäärät. Kirjan kuvaama
mikrohistoria, tavallisten ihmisten historia, on mielestäni paljon
mielenkiintoisempaa. Mikrohistoria selvittää, miten ihmiset
ennen valitsivat puolison. Se kertoo, miten ennen työ perheessä
jakaantui. Mikrohistoria paljastaa, mitä pidettiin oikeana, mitä
vääränä, mitkä olivat ihmisen velvollisuudet ja oikeudet omassa
yhteisössä. Se kertoo yksityisen elämän suurista tapahtumista,
syntymästä ja kuolemasta, avioliitosta ja leskeydestä (8).
Kuten Utrio sanoo: Me kaikki teemme historiaa.
Utrio
on hyvä kirjoittaja, mutta kirjassa oli niin paljon faktatietoa,
että kannesta kanteen luettuna kirja tuntui kuivahkolta. Melko useinkin oli
epäselvää, mistä ajasta Utrio tarkemmin puhui. Kirja on myös
konkreettisesti painava (yli 900 grammaa), mikä hankaloitti
lukemista. Vähän minua harmitti kirjassa se, että Utrio antoi
menneiden aikojen naisten elämästä aika lailla yksipuolisen
kielteisen kuvan ja tuntui joskus vähättelevän niitä harvoja
asioita perheen ja lähinnä maataloustyön lisäksi, joita yhteiskunta salli naisille
menneisyydessä, esimerkiksi akvarellimaalausta (mielestäni
akvarellimaalaus on tavallaan jopa vaikeampaa kuin öljymaalaus,
koska siinä ei voi korjata virheitään samalla tavalla). Olisi
ollut kiinnostava kuulla, mitä kulttuurisia, yksilöllisiä tai yhteisöllisiä
vastarinta- ja selviytymisstrategioita naisilla oli. Uskonnosta
tällaisena tärkeänä ja lohdullisena asiana Utrio kirjan lopussa lyhyesti puhuukin (s. 300), mikä varmasti pitää paikkansa, mutta muitakin on
voinut olla, esimerkiksi suullisen runouden käyttö vaikeuksien ilmaisuun ja niiden käsittelyyn.
Kirja
tarjoaa kuitenkin rautaisannoksen historiaa, valottaa naisten asemaa
Suomessa joka puolelta ja kertoo myös vähemmän tunnetuista
suomalaisista naisista. Kirjassa on upea kuvitus: suunnilleen joka
aukeamalla on yksi tai useampi kuva, usein värillisiä. Kirja
muistutti taas, miten kaikin puolin hankalaksi sekä rikkaiden että
köyhien naisten elämä oli tehty entisaikoina – moitin Punaruusun aikaan -kirjan kuvausta 1800-luvun rikkaiden jäykkyydestä,
mutta ehkä heidän elämänsä tosiaan oli tuolloin sellaista –
kertoi kaksinaismoraalista ja tekopyhyydestä ja sai arvostamaan
niitä ihmisiä, joiden ansiosta Suomi on se jo melkoisen
tasa-arvoinen ja monella tavalla hyvä maa, joka se nykyään on. Kehittämisen varaa toki vielä on. Hyvät asiat eivät ole tulleet
itsestään, vaan niiden puolesta on taisteltu ja niiden eteen on
tehty paljon työtä.
Esikuvat
tuntuivat verrattoman tärkeiltä silloin, kun alistettu kansanosa
pyrki pois sille osoitetulta polulta. Tarvittiin yksilö, joka
poikkesi uralta, mursi esteet ja astui uudelle tielle. Jonkun täytyi
ottaa ensimmäinen askel. Uranuurtaja kulki edellä kuin lumiaura,
jota muut voivat seurata (305). Utrion näkökulma historiaan
tuntuu tässä aika henkilöpainotteiselta. Omasta mielestäni isot
muutokset vaativat monien ihmisten samaan päämäärään suuntautuvaa toimintaa ja myös
tuntemattomiksi jäävät toimijat ovat merkityksellisiä, mutta
esikuva tai roolimalli on tietysti myös tärkeä.
Joitakin
omasta mielestäni yllättäviä poimintoja kirjasta (useimmat ovat
suoria lainauksia) - esimerkiksi yhdessä asuminen ennen avioliittoa ja naimattomien naisten suuri määrä 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa hätkähdytti, sekä suomalaisten naisten eliniän huima nousu sadassa vuodessa. Monet asiat olivat Suomessa ennen samalla tavalla
kuin joissakin köyhemmissä maissa nykyään.
- Vuonna 1880 kymmenen vuotta täyttäneistä henkilöistä 97,6 prosenttia osasi lukea, mutta paljon harvempi kirjoittaa (1900-luvun taitteessa 15 vuotta täyttäneistä vain 38,8 prosenttia) (29)
- Keskiajalla tytön laillinen suostumusikä avioliittoon oli 12 ja pojan 14 vuotta, vaikka yleensä tytöt naitettiinkin 15-17-vuotiaina. Vuonna 1734 laillinen avioitumisikä oli tytöillä 15 vuotta. Itä-Suomessa talon lasten naimaikä saattoi olla tilanteesta riippuen 13 tai 30. (248-249)
- Raipparangaistus poistettiin laista vasta vuonna 1894. (37)
- Voin ja juuston valmistus oli 1800-luvulla maatalouden tuottavin osa ja voi, joka oli kokonaan naisten työn tulos, Suomen tärkein vientituote. (131) Muut kuin lesket eivät kuitenkaan saaneet hallita omia rahojaan, joten naisten tulojen käytöstä päättivät miehet.
- 1800-luvulla tehtaissa käytettiin myös Suomessa lapsityövoimaa. Forssan Pumpuli-Kehruu-Pajassa lapset tekivät 15-tuntisia työpäiviä (joihin sisältyi pari tuntia taukoja), lauantaisin 12-tuntisia. He tekivät sekä yö- että päivävuoroja. (163) Tilattomien perheiden lapset piti lähettää palvelukseen alle kymmenvuotiaina ruokapalkalla. Rahapalkka alkoi juosta 14-15-vuotiaalle. (257)
- Ruotsi kävi lähes taukoamatonta sotaa 1500-luvun jälkipuoliskolta 1800-luvun alkuun. … 1600-luvulla Suomi asetti Ruotsin valtakunnan sotaväkeen 10 000 miestä noin 70 vuoden ajan joka vuosi. Ruotsin suurvaltakauden sodissa 400 000 asukkaan Suomi menetti lähes 150 000 miestä runsaan sadan vuoden aikana. (265)
- Nälänhätä vei [1690-luvun lopulla?] hautaan kolmen vuoden kuluessa kolmanneksen vajaasta puolimiljoonaisesta kansasta. Sitä on sanottu suhteellisesti kauheimmaksi onnettomuudeksi, joka Euroopassa on tapahtunut. (285)
- 1800-luvun lopulla 70 000 asukkaan Helsingissä työskenteli 600-800 prostituoitua. … Suurin osa Helsingin ilotytöistä oli 15-20-vuotiaita. (289, 290)
- 1800-luvun puolivälissä neljännes kaupunkien työläismorsiamista odotti lasta vihillä seistessään. He olivat ehkä eläneet jo kauan yhdessä miehensä kanssa. Kolmasosa morsiamista eli yhteisessä kodissa sulhasen kanssa ennen vihkimistä. Monilla oli jo lapsi tai parikin valmiina ennen avioliittoa. Osa naisista eli ikänsä saman miehen kanssa menemättä lainkaan naimisiin. Osa vaihtoi kumppania muutaman kerran elämässään. … Maaseudulla eli avioliitossa runsas 60 prosenttia, kaupungeissa vain runsas 10 prosenttia naisista. (255-256) 1800-luvun Helsingissä 20% syntyneistä oli saanut alkunsa avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. (32)
- 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä alle 50-vuotiaista naisista noin 40 prosenttia eli naimattomina [kaupungeissa? voiko olla koko maassa?], ja naisten osuus työmarkkinoilla kasvoi samalla. (Suurin osa työnantajista erotti naisen, kun tämä meni naimisiin.) (74)
- Yhteiskunta [keskiajalta 1800-luvulle?] oli väkivallan läpitunkema: mies löi vaimoa ja lapsia, isäntä ja emäntä kurittivat palvelusväkeä, tehtaan vouti pieksi laiskoja ja tottelemattomia työmiehiä, opettajat hakkasivat oppilaita ja upseerit sotamiehiä. (293, 296)
- Vielä 2000-luvun alussa menehtyi nainen perheväkivallan uhrina useammin kuin joka toinen viikko. (300)
- Helsingin Uuden ylioppilastalon ja Tallinnan Estonia-teatterin on suunnitellut arkkitehdiksi vuonna 1896 valmistunut Wivi Lönn yhdessä Armas Lindgrenin kanssa. (235)
- Vuonna 1800 naisen odotettavissa oleva elinikä oli vain 36 vuotta. (266) Myöhemmin suomalaisten naisten keskimääräinen elinikä nousi sadan vuoden aikana 46 vuodesta (1900) 82 vuoteen (2000-luvun alku) eli 36 vuotta, mikä on ainutlaatuista maailmanhistoriassa. (118)
Tästä
kirjasta saan yllättävän vaikeaksi osoittautuneen
Helmet-haastekohdan 46. Kirjassa on sauna. Hääilo alkoi
morsiussaunalla. Saunottuaan morsian astui puhtaana uuteen
elämänvaiheeseen. Karjalassa lämmitettiin neitsytkyly. (252) Sen tiesin, että ennen maaseudulla
synnytettiin saunassa (272), mutta hääsaunat olivat minulle uusi asia.
Kirjakaapin avain -blogissa pidettiin kirjaa tietorikkaana ja mielenkiintoisena mutta raskaana luettavana. Minustakin tämän kirjan lukeminen tuntui jonkin verran raskaalta, se saattaisi hakuteoksena toimia paremmin.
Edit 29.5.2020.
Kirjakaapin avain -blogissa pidettiin kirjaa tietorikkaana ja mielenkiintoisena mutta raskaana luettavana. Minustakin tämän kirjan lukeminen tuntui jonkin verran raskaalta, se saattaisi hakuteoksena toimia paremmin.
Edit 29.5.2020.
Kaari Utrio: Suomen naisen tie: Pirtistä parlamenttiin, 2006. Tammi. 308 tekstisivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti