Tämä
opettajille tarkoitettu ajattelun taitoja opettava kirjanen on pieni
helmi. Vaikka se on vain vähän kämmentä suurempi ja sivujakin on
vain 128, siinä on monta hyödyllistä metodia ja esitystapa on
selkeä ja havainnollinen. Kirja on suunnattu varmaan lähinnä
peruskoulun opettajille, mutta muillakin opettajilla voi olla sille käyttöä. Itse pidin hyödyllisenä esimerkiksi lyhyesti esiteltyjä
kuutta avainperiaatetta, jotka ajattelun taitoihin keskittyvässä
oppimistilanteessa tulee olla: sen pitää olla aktiivinen,
merkityksellinen, haastava, yhteistoiminnallinen, oppijalähtöinen
ja reflektoiva. Vaikka viimeiset termit kuulostavat
kasvatustieteelliseltä muotijargonilta, niilläkin on hyvät
perusteensa ja tärkeä sisältö.
Kirjan
kunnianhimoisena tavoitteena on auttaa opettamaan nuorille
strategioita, joiden avulla he voivat suodattaa saamansa
informaation, selvittää mihin tietoon he voivat luottaa, erottaa
toisistaan arvokas, vähemmän arvokas ja jopa haitallinen
informaatio, suhtautua tietoon kriittisesti, miettiä mitä, miksi ja
miten he oppivat, ja kielellistää nämä asiat. Kirjan työkalut saavat oppilaat itse tekemään ja pohtimaan asioita.
Kirjan
kuusi lukua ovat informaation prosessointi, perusteleminen, tutkiva
työtapa, luova ajattelu, arviointi ja ajattelun oppitunti.
Jokaisessa luvussa kerrotaan muutamasta ajattelun työkalusta
esittelemällä se, antamalla siitä esimerkki ja antamalla
opettajille ohjeita ja vinkkejä. Lisäksi jokaiseen työkaluun
liittyy lyhyt sanasto, jota tarvitaan sen käyttämiseen (sanasto
tuntui ennemminkin englanninkieliseen kouluun liittyvältä asialta,
mutta eivät nämä sanat suomeksikaan ole itsestään selviä) ja
pohdintakysymyksiä. Näytteeksi neljän ensimmäisen luvun työkalut:
Mikä ei kuulu joukkoon?, Miellekartta, Osat ja kokonaisuudet,
Kollektiivinen muisti, Mielipidelinja, Käsitelinja, Käsitekartta,
Arvoitus ja Päättelyneliö, Inspiraatiokortit, 6x6, Käänteinen
ajattelu.
Vaikken
nuoria opetakaan, tilasin tämän kirjan kirjastolainan jälkeen
itselleni suoraan kustantajalta Opikkeelta, koska pidän tällaisista
kirjoista, monet kirjan ajattelun työkaluista tuntuivat
toimivilta ja joitakin voisi käyttää itsekin, eikä kirja
maksanutkaan paljon. Eeva-Liisa Nyqvistin käännös on hyvä (tosin
kirjassa on pari kirjoitusvirhettä) ja kirjassa on Roope Nykäsen ja
Ville Nykäsen kuvitus.
Anne de A'Echevarria & Ian Patience: Ajattelun taidot, 2015 (Teaching Thinking, 2008). 3. painos. Oppimateriaalikeskus Opike. Suomentaja: Eeva-Liisa Nyqvist. Kuvitus: Roope Nykänen ja Ville Nykänen. 128 sivua.
Kuulostaa näppärältä teokselta! Omien luutuneiden ja urautuneiden ajatusmallien tarkoituksellisuutta on aika ajoin erittäin hyvä kyseenalaistaa, tarkistaa sekä löytää uusia tapoja nähdä ja käsitellä asioita...
VastaaPoistaJoo, tämä on kiva pikku opus. Se on kuitenkin suunnattu koulu- ja opetuskäyttöön ja monet metodeista tarvitsevat ryhmän toimiakseen, eli en välttämättä suosittele sitä ihan omaksi iloksi. Tutustua kuitenkin voi!
VastaaPoistaJa siinä opetetaan aika paljon myös sellaisia taitoja, jotka eivät lapsille ehkä ole helppoja, mutta jotka aikuiset jo hallitsevat.
Poista