Tämä Aune Sarkasen eli Aili Somersalon
kirja on jatkoa aiemmin lukemalleni kirjalle Etelka hurjistuu (olin siitä
kirjoittaessani muuten väärässä, molemmat Etelkan vanhemmat ovat
ilmeisesti suomalaisia). Henkilökaarti on melkein sama kuin
aiemmassakin kirjassa: pappilan lapset Eevi, Arvi ja Tessi, heidän
serkkunsa, kaksoset Muori ja Ossikka, Eevin ystävä Irma ja
tietenkin Etelka itse, iältään nyt 15-19-vuotiaita. Tämä kirja
ei sijoitu kuitenkaan Italiaan, vaan kesäaikaan jollekin Itä-Suomen
idylliselle tehdaspaikkakunnalle, aika on viisi vuotta edellisen
kirjan tapahtumien jälkeen, ja mukana on uutena henkilönä
15-vuotias orpotyttö Hilkka, joka kirjan alussa matkustaa pappilaan,
uuteen kasvattikotiinsa. Arka ja laiminlyöty Hilkka pelkää toisten
nuorten tapaamista, sitä että nämä halveksisivat huonosti
pukeutunutta, köyhää orpoa, mutta kaikki ottavat hänet hyvin
vastaan ja hyväksyvät hänet mutkattomasti osaksi joukkoa.
Pappilaan tulevat vierailulle myös edellisestä kirjasta tutut
Anna-täti ja Venla-täti, ja yllättäen sinne tupsahtaa myös
Etelka, joka on tullut Italiasta Suomeen nykyaikaisesti lentäen.
[Tessi] jäi salavihkaa katsomaan laukkunsa vieressä kyyröttävää
tyttöä. Miksi se istui noin painunein päin? Jos sille sanoi jotain
leikillistä, käänsi se päänsä pois ikäänkuin vihoissaan...
Äkillinen vaisto vakuutti Tessille, että niin ei ollut, vieras
tyttö oli vain onneton. Sitä raukkaa... Tessi kyyristyi vierelle,
kietoi kädet kaulalle ja suuteli poskelle.
Hilkka nosti äärimmäisen tyrmistyneet kasvonsa. Kukaan ei
ilmoisna ikänä ikinä ollut suudellut häntä! Hän purskahti
itkuun ja painoi häpeillen kasvonsa Tessin olkapäähän. Tessi
silitteli hänen päätään hiljaa, ...
Etelka hurjistuu oli selvästi
lastenkirja, mutta tämä on nuortenkirja, jossa vastakkainen
sukupuoli alkaa jo kiinnostaa. Samoin kuin edellisessä kirjassa,
tässä ei ole selkeää ja yhtenäistä juonta, vaan kirja koostuu
enemmänkin episodeista. Pappilassa vierailee ahkerasti paikkakunnan
nuoria miehiä – tärkeimpinä opettaja Vilkku, osuuskaupan pitäjä
Heikki ja kunnanlääkäri Martti – varsinkin sen jälkeen, kun
Etelka on ilmaantunut paikalle. Etelka vain lumoaa kaikki ja hän on myös aidosti
ystävällinen, hyväsydäminen ja auttavainen. Vaikkeivat häntä
itseään miehet juuri kiinnosta, hän herättää parissa
paikkakunnan naimattomassa naisessa kateutta. Hilkka rakastaa ja
ihailee Etelkaa alun kateuden piston jälkeen palavasti ja ehdoitta.
Kuten kirjan henkilöt, myös kirjan
aika on kahden aikakauden rajalla: kirjassa liikutaan sekä hevosilla
että Martti-lääkärin autolla (Etelka osaa myös ajaa autoa, ja
reipasotteisena ottaa lupaa kysymättä Martin auton vähäksi aikaa
halutessaan hakea Hilkan pappilasta). Kirjassa käydään
tutustumassa myös Muorin ja Ossikan vanhempien metallitehtaan
toimintaan. Nuoren lähetyssaarnaaja Mikkolan morsiamen ovat pakanat
surmanneet Ovambomaassa. Naisilla on ompeluseura, lukuseura ja
pakanakerho, ja nuorilla nuorisoseuran iltama, jossa lausutaan runo,
luetaan esitelmä ja esitetään kuvaelma.
JUONIPALJASTUKSIA.
Romantiikka-teemasta huolimatta kirjan meno on melkoisen
reipasta ja epäsentimentaalista, eikä kirjassa loppujen lopuksi
synny yhtäkään paria. Kun Martti sanoo rakastavansa Etelkaa ja
toivovansa tulevaisuudessa voivansa naida tämän, tämä vastaa
”höpsis”, sanoo lähtevänsä takaisin Italiaan ja että Martin
pitäisi kohdistaa rakkautensa taas Eeviin. Muori on samanlainen
poikatyttö kuin aiemmassakin kirjassa, pukeutuu käteviin poikien
polvihousuihin juhannuskokkoa rakennettaessa eikä anna
kokko-onnettomuuden, jossa hän oli vähällä palaa pahasti ja
sitten hukkua ja luulee vähäksi aikaa sokeutuneensa, järkyttää
itseään ehkä puolta tuntia kauempaa. Kirjan henkilöt eivät
kehity kirjan kuluessa mitenkään eikä heidän luonteenpiirteitään
myöskään juuri perustella, mutta kaikki tärkeimmät henkilöt
ovat sympaattisia ja kirjassa on myös huumoria. Kirja on
hitaan alun jälkeen vauhdikas ja helppolukuinen ja ympäristöltään
idyllinen: nuoria, toistensa seurasta nauttivia ihmisiä, joista
useimmilla ei ole ongelmia ja joilla on hyvät suhteet mukaviin
vanhempiinsa, viettämässä aikaa ihanassa Suomen kesässä. Kesä
on kirjassa tärkeä elementti – uimisen ja
juhannuksen vieton lisäksi kirjassa kuvataan esimerkiksi
heinäntekomatkaa kaukana olevalle niitylle, ja Italiassa kasvanut Etelka hämmästelee iltojen ja öiden valoisuutta. Kirjan lopussa Etelka pyytää isänsä ja pappilan väen kanssa asiasta sovittuaan Hilkkaa sisarekseen ja lähtee hänen kanssaan Italiaan.
Vaikka kirja antaakin ymmärtää, että kirjan tytöt menevät ennen
pitkää naimisiin, tyttöjen tai naisten elämään mahtuu tässä
muutakin. Eevi on tuore ylioppilas, Etelka (joka ei ole aineellisesti
niin rikas kuin aluksi luullaan) aikoo perustaa ompeluateljeen
Italiaan, taiteellinen Irma toivoo pääsevänsä syksyllä Helsingin
Taideyhdistyksen piirustuskouluun, kirjassa on alakansakoulun
naisopettaja, ja eräs rikkaan perheen tytär aikoo ryhtyä
hierojaksi, koska voisi sitä kautta päästä pääkaupungissa
hyviin perheisiin ja sitoa otollisia ystävyyssuhteita ja päästä
ehkä lähettilään vaimoksi.
... Irma ojensi kätensä ja kosketti hiljaa Venla tädin
käsivartta. - Etkö ole huomannut, Venla täti kulta, kuinka usein
meitä valaistaan sillä, ettemme mitään tiedä.
- Se on totta, Venla täti sanoi, - miesväki aina niin
ollakseen! Sinä olet viisas tyttö, sinä Irma.
Aikaisemman Etelka
hurjistuu -kirjan kieli ei
kiinnittänyt huomiotani, mutta tässä oli niin paljon itselleni
outoja sanoja ja sanontoja, että kirjasin ne ylös: nuoret
pelaavat verkkopalloa (=sulkapalloa? s.32-33), rikkaalla nuorella
naisella on talvisin "seelbiisamiturkki", ”joka ei ollut
sähköistettyä kania” (45), emäntä ottaa vieraan kanssa
”pienen, kuuman pootoorin” (48), keskustelu kääntyi ”pitkän
matkan vieraaseen, tyttöön, joka tuli suuresta maailmasta, eipä
silti, että täälläkään oltaisiin
oltu Kuopion takana”
(49), ”kussa” (58) tarkoittaa ilmeisesti pumpuli- eli
puuvillapukua, nuoret pohtivat ”tilannetta Mandshuriassa” tai
”Mandshurian probleemaa”, kun Etelka on kadonnut vieraisilta (64,
66), Hilkka on Ossikan mielestä ”kiltti bööna” (102), jokin on
”pelkkä sininen legenda”, kun se ei pidä paikkaansa (154) ja on
huono juttu, kun sukkiin tulee ”uusiaperunoita” (173). Muita
sanontoja: ”kautta Balbon parran” (109-110), ”voi jemmer
sentään” (113), ”kyllä sen vain pitäisi purta [sic] sanoi
Plixti koiraansa” (117); ”Hulluja ei kylvetä eikä kynnetä, ne
kasvavat itsestään!” (136). Eevin syntymäpäivää juhlitaan
varhain aamulla tällaisella laululla (35):
Anteeks ma pyydän, ett' rohkenemme tulla
makeata untasi häiritsemään.
Kuulehan ääni ja aukaisehan ovi,
täältä tulee sisään koko keisarin hovi.
Tuuli se puhaltaa ja koivun latvat liehuu.
Joko sulla, Eevi kulta, kahvipannu kiehuu?
Kuoromme sulle nyt pokkaa ja niiaa,
Eevi Maria!
Tämä oli nostalgisen idyllinen kirja ristiriidattomasta
perhe- ja kaverielämästä maalaispaikkakunnalla. Tuntui surulliselta ajatella, mitä nämä
iloiset nuoret ihmiset joutuisivat kokemaan seuraavan kymmenen
vuoden aikana.
Aune Sarkanen: Rikas Etelka, 1934. Gummerus, Gummeruksen nuorten kirjasto nro 61. 185 sivua.
Onpa kiinnostava postaus kiinnostavasta kirjasta. Joskus on mukava palata ajassa taaksepäin ja lukea vanhoja kirjoja. Maailma oli silloin aika erinäköinen. Totta, sota-aika on jo nurkan takana.
VastaaPoistaKiva kun pidit tätä kiinnostavana! Minusta on hauska välillä tutustua menneiden aikojen elämään aikalaiskirjojen kautta. 1930-luvulla elettiin tosiaan monella tavalla erilaisessa maailmassa kuin nykyään.
VastaaPoista