Luin
muistin virkistykseksi uudestaan tämän kanadalaisen psykologian
professorin Stanley Corenin kirjan, koska se oli 2000-luvun alussa
jäänyt mieleen sympaattisena lukukokemuksena. Kirja kertoo 20
luvussa tunnettujen ihmisten koirista, mutta näkökulma on siinä,
miten nämä koirat ovat vaikuttaneet omistajiensa elämään ja näin
välillisesti myös historiaan. Se lisää siis samalla tällaisen
historiaa vierastavan (mielestäni historia on usein tylsää,
veristä, raakaa ja epäoikeudenmukaista) koirien ystävän
historiatietoutta, ja kertoo myös historian ajoittaisesta sattumanvaraisuudesta:
esimerkiksi Abraham Lincoln olisi saattanut kuolla poikana ja
Waterloon taistelu jäädä taistelematta ilman kahta koiraa. Coren kertoo
hankkineensa suuren osan kirjan tiedoista kirjeistä, päiväkirjoista ja
muista vastaavista, koska koirista ei usein virallisissa tiedoissa
paljon puhuta, eli kirjassa on myös tuntemattomampaa historiaa.
Kirjan sivuilla seikkailevat säveltäjät, poliitikot, keisarit,
konkistadorit, tiedemiehet, kirjailijat ja jopa Freud. Yli
300-sivuinen kirja on tiheää pränttiä, joten tekstiä on paljon,
mutta se on tarinallisena myös melko helppoa ja sujuvaa luettavaa,
vaikka yksityiskohtaisuutensa takia joskus vähän puuduttikin. Petri Pietiläinen on 2010-luvulla
kirjoittanut kaksi idealtaan ilmeisesti samantapaista kirjaa, Koirien
maailmanhistorian ja Kissojen
maailmanhistorian, joihin en ole
(vielä?) tutustunut.
Coren
kertoo tapauksista, jolloin koirat olivat pelastaneet omistajansa
(esimerkiksi runoilija Alexander Popen hengen pelasti hänen
tanskandogginsa Bounce). Monien pyhimysten, esimerkiksi köyhiä
lapsia auttavan salesiaanien sääntökunnan perustajan, 1800-luvulla
eläneen Pyhän Giovanni Melchior Boscon ja varhaisempien Irlannin
suojeluspyhimyksen Pyhän Patrickin, Pyhän Rochen ja Cortonan Pyhän
Margaretin elämään vaikuttivat olennaisella tavalla koirat.
Florence Nightingale sai unessa innoituksen työstä sairaanhoitajana
sen jälkeen, kun oli hoitanut köyhän paimenen koiran jalan
terveeksi.
Walesin
prinssi Llywelyn oppi suhtautumaan asioihin diplomaattisemmin ja
rauhallisemmin sen jälkeen kun hän oli vihanpuuskassa tappanut rakkaan
koiransa luultuaan tämän raadelleen pienen poikansa.
Kuninkaalliseen metsästykseen Englannissa liittyneet monet
epäoikeudenmukaisuudet, esimerkiksi alamaisten koirien
takavarikoinnit, olivat Corenin mukaan yhtenä syynä Englannin
sisällissotaan 1600-luvulla. Hyvin onnettoman lapsuuden elänyt
Fredrik Suuri rakasti koiriaan. Julmat konkistadorit
käyttivät Amerikan valloituksen apuna ja pelotteena suuria koiria, jotka raatelivat käskystä alkuperäisväestöä. Sir Walter Scottin historialliset romaanit syntyivät osaksi
sen takia, että Scott rakasti koiria, ja myös säveltäjä Richard
Wagnerilla oli elämässään tärkeitä koiria: hän tahtoi
spanielinsa Pepsin olevan läsnä säveltäessään, ja soittaessaan
tai laulaessaan hän katseli Pepsiä nähdäkseen, miten tämä
reagoi.
Monitaitoisen keksijän Alexander Graham Bellin äiti oli huonokuuloinen, mikä sai Bellin
kiinnostumaan kuuroudesta ja kuurojen opettamisesta. Tässä hän
kannatti oralismia (huuliltalukua ja puhumaan opettelua) vastakohtana
manualismille, jonka mukaan viittomakieli on kuuroille parempi
kommunikaatiokeino (kuten nykyään yleensä ajatellaan).
Osoittaakseen, että puhumaan voi oppia pelkästään mekaanisella
opastuksella, hän opetti askel askeleelta ja ruokapalkintoja
käyttämällä skyenterrierinsä sanomaan lauseen ”How are you,
Grandmama?” (eli käytännössä englantilaisittain kirjoitettuna ”ow ah oo, ga-ma-ma”) niin
hyvin, että vieraatkin ihmiset ymmärsivät lauseen.
Sigmund
Freudille koirat tulivat tärkeiksi elämän parin viime
vuosikymmenen aikana. Hänellä oli usein yksi koiristaan, chow chow,
mukana huoneessa psykoanalyysisessioiden aikana. Niistä oli apua sekä
Freudille itselleen (hänen mielestään koiran käytös oli hyvä
viite potilaan mielentilasta) että potilaalle, varsinkin lapsille ja
nuorille. Freud ajatteli, että koiran rauhallinen suhtautuminen
kaikkeen, mitä potilas kertoi, antoi tälle turvallisuuden tunnetta
ja luottamusta. Virallisesti eläinavusteinen terapia alkoi
1960-1970-luvulla.
Irlantilainen
Robert Martin sai sinnikkyydellään Britannian parlamentissa läpi
lain eläinten suojelusta vuonna 1822 alun pilkasta huolimatta, ja
kaksi vuotta myöhemmin perustettiin (myöhemmin Royal) Society for
the Prevention of Cruelty to Animals. Järjestö sai paljon hyvää
aikaan, mutta yli-innokkuudessaan se onnistui 1840-luvulla saamaan
hyväksytyksi lain, joka kielsi kärryjä vetävien koirien
käyttämisen – nämä olivat minulle yllättävänä tietona hyvin yleisiä
tuon ajan Britanniassa, ja ainoita vetoeläimiä, joihin köyhillä
oli varaa – mikä sai aikaan sen, että 150 000-250 000 koiraa
tapettiin, lukemattomia muita jätettiin kaduille, ja monet köyhät
perheet putosivat selviytymisrajan alapuolelle ja joutuivat
hylkäämään lapsensa. Myös 1600-luvun Japanissa koiran vuonna
syntynyt shogun (Japanin tosiasiallinen hallitsija) Tokugawa
Tsunayoshi lähti liikkeelle humaaneista periaatteista. Hän sääti
ihmisten asemaa parantavien lakien lisäksi eläinsuojelulakeja,
jotka kuitenkin muuttuivat koko ajan kovemmiksi, ja lopulta eläinten
ja varsinkin koirien – jotka olivat Japanissa
arvostettuja eläimiä – vahingoittamisesta tai tappamisesta
saattoi olla seurauksena kuolema, karkotus tai vankeus. Tsunayoshin
aikana teloitettiin tai karkotettiin kymmeniä, jopa satoja tuhansia
ihmisiä eläinsuojelulakien takia.
Newyorkilainen
perintörahoillaan elävä ja taiteellisia intressejä omaava Henry
Bergh näki Pietarissa hevosta lyötävän julmasti, mikä innosti
hänet ajamaan eläinsuojeluyhdistyksen (American Society for the
Prevention of Cruelty to Animals) perustamista New Yorkin
osavaltiossa, vaikkei hän ollut aiemmin kiinnostunut eläimistä;
tämä toteutui vuonna 1866. Kuten englantilaisetkin
eläintensuojelijat, Bergh tahtoi lopettaa koiratappelut ja
kärryvetokoirien käytön, mutta erityisesti koirien käytön
polkumyllyjen kääntäjinä (turnspit dogs).
Koirat pakotettiin pyörittämään esim. vartaassa olevia paisteja,
hedelmänpuristimia ja jyvänjauhimia jopa tunteja kerrallaan.
Eläinsuojelulain avulla Bergh pystyi suojelemaan näitä koiria,
mutta huomasi sitten majatalojen isäntien laittaneen
paistinkääntötyöhön koirien asemesta mustia lapsia. Ei
pelkästään mustien, vaan kaikkien lasten asema 1800-luvulla
oli järkyttävän huono: jos heidän vanhempansa olivat esimerkiksi
antaneet lapsensa työhön jollekulle ja tehneet tästä sopimuksen,
lapsi oli orjan asemassa. Orjan asemassa olivat myös orvot
kasvattiperheisiin annetut lapset, eikä sosiaalityöntekijöillä
tai poliiseilla ollut mahdollisuutta puuttua lasten kohteluun, vaikka
vanhempien tai kasvattivanhempien olisi tiedetty pahoinpitelevän
lasta, koska heillä oli laillinen oikeus(!) tähän. Erityisen
järkyttävä oli 9-vuotiaan Mary Ellenin tapaus, jonka
kasvattivanhemmat kohtelivat tätä erityisen julmasti, ja viranomaiset olivat voimattomia. Silloin Bergh haastoi
kasvattiäidin oikeuteen, osoitti oikeustaloon tuotua runneltua lasta
ja sanoi: ”Tämä lapsi on eläin. Jos se ei voi saada oikeutta
inhimillisenä olentona, olkoon sillä edes katukoiran oikeudet. Sitä
ei saa kohdella huonosti.” Tämän jälkeen kasvattiäiti
tuomittiin vuodeksi vankeuteen. Mary Ellen pääsi hyvään kotiin ja
eli pitkän ja hyvän elämän, ja käsittääkseni Bergh perusti myös lasten etuja
ajavan järjestön.
Napoleon
Bonapartella oli paljon huonoa onnea koirien kanssa, eikä hän
koskaan pitänyt niistä. Koirat huononsivat hänen suhdettaan
ensimmäiseen vaimoonsa Josephineen ja edistivät Preussin
liittoutumista Ranskaa vastaan. Toisaalta newfoundlandinkoira myös
pelasti Napoleonin hukkumasta ennen Waterloon taistelua. Tässä
luvussa on tarina, joka tuntuisi romaanissa tai elokuvassa tosi
epäuskottavalta, mutta ehkä totuus on tarua ihmeellisempää:
Englanti järjesti juhlat eri maiden lähettiläille, ja mukana
olivat myös Ranskan ja Preussin lähettiläät. Walesin prinssi,
joka toivoi Preussista liittolaista Ranskaa vastaan, keskusteli
Preussin lähettilään kanssa työhuoneessaan, kun huoneeseen tuli
koira suussaan kirje, joka oli pudonnut erään vieraan taskusta.
Prinssi luki sen ja antoi sen sitten Preussin lähettiläälle. Ranskan lähettilään kadottamassa ja Napoleonin allekirjoittamassa kirjeessä sanottiin, että Englannin ja Preussin
lähentyminen pitäisi estää ja puhuttiin halveksivasti Preussin
lähettiläästä. Kuuden viikon päästä Preussi yhdistyi
liittoutumaan Napoleonia vastaan.
Yli
80% koiranomistajista sanoo puhuvansa koiralle kuin ystävälle tai
perheenjäsenelle. Näin teki myös John Steinbeck, joka kertoo
kirjassa Matka Charlien kanssa
ei vain matkastaan, vaan myös keskusteluistaan puudelinsa Charlien
kanssa. Koirat olivat tärkeitä Maria Stuartille hänen elämänsä
traagisissa käänteissä, ja yksi niistä jopa seurasi häntä
mestauslavalle hänen hameensa kätköissä. Lähempänä nykyaikaa
Kanadan pääministeri Mackenzie King sai lohtua rakkaista koiristaan
mm. toisen maailmansodan vaikeana aikana. Sekä Maria Stuart että
King puhuivat koirilleen, ja Kingin käytös tuntuu jopa hieman
oudolta – hän oli kuitenkin kirjan mukaan hyvä pääministeri ja
kahta lyhyttä keskeytystä lukuun ottamatta kokonaista 22 vuoden
ajan Kanadan pääministerinä (ehkä pääministeriyden maailmanennätys?).
Pekingeesejä
(ja myös muita pieniä itämaisia koirarotuja) pidettiin Kiinassa
pyhinä, ja niiden tappamisesta tai varastamisesta rangaistiin
kuolemalla. Pyhänä pitäminen johtui siitä, että niiden
katsottiin edustavan Buddhan seurassa kulkevaa leijonaa, josta oli
tullut tärkeä buddhalaisuuden symboli, ja nämä koirat olivat
siksi Taivaan Pojan, Kiinan keisarin, tärkeitä seuralaisia. Myös
1800-luvun leskikeisarinna, älykäs ja vallanhimoinen Tzu Hsi (eli
Cixi), arvosti näitä pieniä koiria. Kiinassa oli tapana tehdä
ennustuksia keisarillisen kennelin koirien pentueista pentujen
värien, lukumäärän ja laikkujen perusteella, ja kahden pentueen
perusteella Tzu Hsi teki kaksi tärkeää päätöstä, toisen
vallankaappaukseen ryhtymisestä (joka onnistui) ja toisen
boksarikapinan tukemisesta (joka osoittautui tuhoisaksi päätökseksi).
Koulussa tämän tapahtuman nimeäminen boksarikapinaksi meni minuun
täydestä, mutta nyt nimitys tuntui oudolta:
kysehän oli siitä, että kiinalaiset nousivat omassa maassaan
vastustamaan ulkomaalaisia (vaikka tappoivat kyllä myös muita
kiinalaisia), joten kapina on sille hyvin eurosentrinen nimitys. (Sama juttu Intian vuoden 1857 tapahtumassa, jota britit ja länsimaalaiset nimittävät sepoykapinaksi ja intialaiset itse muistaakseni vapaussodaksi tai vastaavaksi.)
Amerikan
sisällissodan kenraali George Custerilla oli iso lauma koiria
(joista yksi kuoli hänen mukanaan hänen viimeisessä taistelussaan
Little Big Hornissa), samoin Amerikan presidentillä George
Washingtonilla. Washington, joka piti metsästyksestä, oli myös
uuden rodun, amerikankettukoiran, pääasiallinen jalostaja. Kun
amerikkalaiset taistelivat vapaussodassa englantilaisia vastaan,
Washington palautti jalosti englantilaisten kenraali Howelle
amerikkalaisten löytämän Howen koiran, terrierin, koska hän tiesi, miten
tärkeitä koirat voivat olla omistajilleen. Tämän jälkeen (ja
kyllä tätä ennenkin) Howe ei suhtautunut sotaan kovin
intohimoisesti. Koirat auttoivat ehkä Custeria ja Washingtonia myös
tuomaan itsessään esiin puolia, joita heidän oli muuten vaikea näyttää,
esimerkiksi hellyyttä ja huumoria.
Hyvin
monilla Yhdysvaltain presidenteillä on ollut koiria.
(Kirjanystäville tiedoksi: Theodore Roosevelt luki usein kirjan
päivässä.) Koirat olivat hyvin tärkeitä esimerkiksi Abraham
Lincolnille, joka adoptoi perheeseensä ilmeisesti löytökoiria.
Nuoruutensa Honey-koiraa, jonka ansiosta hän oli pelastunut
pudottuaan luolaan poikana, hän nimitti ”toiseksi kolmesta
äidistään”. Hän vaaransi henkensä pelastaessaan Jip-koiraansa
jäisestä joesta, minkä jälkeen hänen Mary-vaimonsa sanoi, että
jos hän vielä tekee jotain vastaavaa, hän saa nukkua loppuvuoden
yksin. Koirat ja joskus myös kissat auttoivat Lincolnia myös
selviämään ajoittaisista masennuspuuskistaan. Köyhistä oloista lähtöisin oleva Lincoln oli muuten
käynyt vain noin vuoden varsinaista koulua lapsena, mutta opiskeli
kuitenkin myöhemmin lakimieheksi.
Viimeisessä
luvussa Coren kertoo amerikkalaisista 1800-luvun alun
tutkimusretkeilijöistä Meriwether Lewisistä ja William Clarkista
(joiden hengen koira todennäköisesti pelasti), Isaac Newtonista
(jonka lähes valmis tutkielma paloi koiran takia), Aleksanteri
Suuresta (jonka hengen koira pelasti taistelussa), Henrik VIII:n
kardinaalista Thomas Wolseystä, Skotlannin kuninkaasta Robert the Brucesta, ja Punaisesta Paronista eli Manfred
Richthofenista, joiden
kaikkien elämään koira vaikutti, ja näin myös historiaan. Hän
sanoo, että vaikkei sellaisiin tavallisiin asioihin kuten
koiriin yleensä kiinnitetä huomiota historiankirjoituksessa, niillä
saattaa olla tapahtumien kulkuun suurikin vaikutus. Mieleeni tuli
myös se, että koirien vaikutus historiaan kuvaa myös sitä, että joskus historia on sattumanvaraista: koirat eivät tietenkään itse ole pyrkineet
muuttamaan historiaa suuntaan eikä toiseen, vaan ovat vain toimineet
luonteensa mukaisesti ja näin vaikuttaneet tahattomasti asioihin.
Kannessa on kuva mm. Winston Churchillista puudelinsa Rufuksen kanssa. Rufus
oli toki tärkeä Churchillille ja hän oli muutenkin eläinten ystävä (koirien lisäksi hänellä oli kissoja ja maatilallaan mm. perhosia,
kaloja, lehmiä, sikoja ja joutsenia), mutta tässä kirjassa hänestä
puhutaan vain yhdessä lauseessa. Kansiin ei voi aina luottaa!
Edit 10.5.20: "Bokserikapina" korjattu "boksarikapinaksi" ja muutama muu pieni muutos.
Stanley Coren: The Pawprints of History. Dogs and the Course of Human Events, 2003. Free Press. Kuvitus: Andy Bartlett. 309 tekstisivua.
Mitä mielenkiintoisin ja antoisin postaus tällaiselle koira-immeiselle; kiitos! Tuota teosta ei liene suomennettu? Kirjailijalta löytyy kyllä teos: "Koirien älykkyys", joka on tuttu, mutta tämä historian henkilöihin nivoutuva kuulostaa mainiolta.
VastaaPoistaVaikken toki misantroopiksi lukeudukaan olen kokemusperäisesti ja vakaasti sitä mieltä, että keskinkertainenkin koirayksilö hakkaa rodusta riippumatta mennen tullen luotettavuudessaan ja kiintymyksessään sekä seuralaisena valtajoukon ihmisistä;)
Kiva kun pidit! Corenilta on tietääkseni suomennettu vain tuo "Koirien älykkyys", mutta tuossa Pietiläisen "Koirien maailmanhistoriassa" puhutaan myös mm. Punaisen Paronin ja Isaac Newtonin koirista, niin että ainakin jotkin asiat ovat siinä samoja. En tiedä onko se kirjoitettu näin henkilökeskeisesti kuin tämä.
VastaaPoistaPidän myös kissoista, mutta olen samaa mieltä siitä, että koirat ovat uskollisia, viisaita ja ihania otuksia.
Corenin mukaan sanonta "mitä enemmän tapaan ihmisiä, sitä enemmän pidän koirastani" on peräisin Fredrik Suurelta, ja kyllä ihmiset voisivat tosiaan joskus ottaa oppia koirista :-).
VastaaPoistaKiitos, tuo oli mielenkiintoinen tieto, joka pitää paikkansa!
PoistaMiinus ampiaiset olen eläinrakas, ja kissoja oli lapsuuden kodissa; niiden notkeaa liikehdintää ja itsenäisyyttä ei voi kuin ihailla. Nyt on iloista kyllä jo itsenäistyneellä Pojanpojalla kaksi suloista, kehräävää siliteltävää:))