Ulkoavaruuden otus on muistaakseni Latviasta ostettu kukkopilli. |
Suomessa
julkaistaan paljon hyviä lehtiä, ja ajattelin esitellä joitakin
niistä. Luin Portteja 1990- ja 2000-luvulla melko
paljon, mutta sitten sain aihepiiristä tarpeekseni muutamaksi
vuodeksi ja lehti jäi, ja nyt tuntuu että näihin voisi taas palata. Vaikka lehden kannessa lukee ”science fiction”, lehden
genre on minusta enemmänkin spefi eli spekulatiivinen fiktio, siis
ymmärtääkseni kaikki sellainen fiktio joka ei mahdu ihan
reaalimaailman rajoihin (utopiat, dystopiat, fantasia, kauhu,
kummitusjutut, tieteiskirjallisuus, uuskumma, vaihtoehtohistoriat...).
Tämän
numeron novellit ovat hyvä esimerkki tästä monipuolisuudesta:
mukana on Oscar Wilden Lordi Arthur Savilen rikos, jossa
kädestäennustamisella on tärkeä rooli ja jossa vierauden tuntua
herättää lähinnä päähenkilön outo logiikka; vampyyritarina
Anna minulle päivä, joka ei koskaan lopu, jossa vampyyrin ja
häntä/sitä metsästävän ihmisen välille kehittyy olosuhteiden
pakosta läheinen suhde, ja kolmantena aivan toisentyyppinen Minä
tiedän mitä näin, jossa avaruussotilas kertoo radion suorassa
lähetyksessä taistelukokemuksestaan vieraan planeetan karhumaisia
olentoja vastaan ja joka muuttuu yllättäen pohdinnaksi havaitsemisesta ja
todellisuudesta. Lisäksi mukana on kiinnostava ja hauska
Sylvia Wrigleyn tietoartikkeli Vanhoista naisista tieteiskirjallisuudessa,
fandom-muistelo Milk Bay Con sekä vuoden 2019
Hugo-palkintoehdokkaiden puntarointia.
Joistakin
lehden novelleista olen pitänyt enemmän, joistakin vähemmän (tässä
numerossa esimerkiksi pohdiskeleva avaruuskertomus ja Wilden tarina
kiinnostivat enemmän kuin vampyyrit, jotka eivät minua innosta, varsinkin kun
vampyyrinovelli oli vähän väkivaltainen), mutta pitämisistäni
riippumatta Portin novellit ovat mielestäni aina olleet hyvin kirjoitettuja, ja tämänkin lehden suomalaiset novellit olivat sijoittuneet hyvin
Portin novellikilpailussa. Olen näiden novellien kautta tutustunut
sellaisiin suomalaisiin kirjailijoihin, joilta on julkaistu myös kirjoja, esim. Maarit Verroseen ja Boris Hurttaan.
Minua miellyttää lehdessä myös se, että siinä on aina mukana
myös tähän kirjallisuudenlajiin liittyviä tietoartikkeleita,
muistissa on esimerkiksi Antti Leikolan mainio sarja myyttisistä
olennoista. Kirjailijaesittelyiden kautta olen tutustunut
lajin klassikoihin, esimerkiksi H. Rider Haggardiin ja H. P.
Lovecraftiin. Usein (aina?) mukana on myös jokin kiinnostava
vanhempi novelli, esimerkiksi tämän numeron Oscar Wilden Arthur
Savile -novelli julkaistaan ällistyttävästi nyt Suomessa ensi
kertaa painettuna, vaikka kuunnelmana se on esitetty aikaisemminkin.
Näistä vanhemmista novelleista muistan jonkin italialaisen vuorille
sijoittuvan novellin, jota ei varmasti olisi tullut luettua ilman
Porttia.
Lehdestä on jäänyt mieleen myös upea kuvitus
(tässä numerossa Kari T. Leppäsen kansi ja kahden novellin
alkukuvat). Joskus siinä on ollut myös sarjakuva. Lehdessä on aina
vakiona uusien sarjakuva-albumien arviot ja uusien sekä aikuisten että nuorten
spefi-kirjojen arviot. Arviot
ovat hyvin asiantuntevia, tosin joskus tuntui, että paljon lukeneet
arvioijat reagoivat asenteella ”blaah, tämä on niin nähty”
sellaisiin juonikuvioihin ja teemoihin, jotka minulla menisivät ihan
täydestä. Portti on melkoisen tuhti lukupaketti, mutta sisältönsä
monipuolisuuden vuoksi mukavaa luettavaa. Tässä lehdessä oli
yhteensä 116 sivua, joista 81 sivua novelleja ja artikkeleita ja
loput kirja- ja sarjakuva-arvioita (mukaan lukien nuo
Hugo-ehdokasarviot).
Kaiken
kaikkiaan tämä Tampereen science fiction -seuran julkaisu on siis
huolella tehty laatulehti. Se toimisi varmaan pehmeänä
laskuna sellaisille lukijoille, joita genre kiinnostaa jonkin verran,
mutta jotka vierastavat scifiä olettaen sen tarkoittavan vain
raketteja avaruudessa tai teknologiajurnuttamista, koska lehdestä
huomaa genren monipuolisuuden, ja novelleja on helpompi lähteä
lukemaan kuin kokonaista kirjaa. Parhaimmillaan scifi tai spefi on
kirjallisuutta, joka pohtii kiinnostavasti ihmisenä olemista,
historian kulkua, yhteiskunnallisia rakenteita tai maailman tilaa
muuttamalla enemmän tai vähemmän niitä linssejä, joiden läpi
katselemme asioita, ja heittämällä meidät tilanteisiin, joissa
tutut sääntömme eivät päde. Miksei tähän kirjallisuudenlajiin
voisi lukea myös kuuluisat dystopiaklassikot, George Orwellin kirjan
1984 ja Aldous Huxleyn Uljaan uuden maailman, eli genre
on paljon muutakin kuin rakettien rukkausta.
Äh,
tämä tuntuu ihan maksetulta arviolta, kun tämä on näin
positiivinen. Mutta Portti vain on hyvä lehti, jos tämä aihepiiri
kiinnostaa.
Tasapuolisuuden
vuoksi mainittakoon myös Helsingin science fiction -seuran lehti
Tähtivaeltaja, vaikken sitä olekaan sattunut lukemaan. Siinä käsitellään
Wikipedian mukaan Portin tavoin science fictionia, fantasiaa, kauhua,
kirjoja ja sarjakuvia ja lisäksi elokuvia, joita en muista Portissa
käsitellyn (vaikka voi siinä niitäkin olla), ja se on
asianharrastajille varmaan myös tuttu lehti.
Porttia luin ahkerasti siinä 80-90-luvujen vaihteessa, vaikka aika pitkä on viimeisimmästä lukemastani numerosta...
VastaaPoistaMutjoo, Maarit Verrosta ehdin Portin novellien perusteella diggailla jo ennen kuin ensimmäinenkään kirjansa ilmestyi, Boris Hurtta on myös lehdestä pitkäaikainen tuttu...Lovecraftin ja Robert E Howardin tuotantoon pääsi hyvin perehtymään laadukkailla artikkeleilla (vaikka taisin heidän tuotantojensa ensikosketukset saada muualta), ja tutustuttihan lehti minut Jorge Luis Borgesiin josta oli paljon juttua just 90-luvun alussa.
Tähtivaeltaja pysyi omilla lukulistoillani pitempään kun varsinainen spefi alkoi vähemmän kiinnostaa, kun siinä oli hyvin juttua myös sarjakuvista...
Minullakin on ollut nyt pitkä tauko tämän kanssa. Portti on kuitenkin lisännyt paljon kirjallista sivistystäni tässä genressä, ja vaikka kaikki sen novellit eivät aiheeltaan aina olekaan innostaneet, yksi ehkä hienoimmista koskaan lukemistani novelleista on ollut siinä (muistan vain kokemuksen, en novellin nimeä tai kirjoittajaa).
VastaaPoista