Brittiläiset rikoskirjailijat
äänestivät tämän skotlantilaisen Josephine Teyn eli Elizabeth MacKintoshin kirjan vuonna 1990 kaikkien aikojen parhaaksi
dekkariksi. Klassikko siis, ja päätin
vihdoin lukea sen. Kirjan nimi tulee sananlaskusta ”Totuus on ajan
tytär”, ja kirja keskittyykin totuuden selvittelyyn. Kirja
kertoo putoamisen seurauksena jalkansa teloneesta ja sairaalassa
riutuvasta Scotland Yardin poliisiupseerista Alan Grantista, joka
inhoaa pakollista toimettomuuttaan ja paikallaoloaan, ja alkaa
tylsyyttä vähentääkseen selvittää viitisensataa vuotta vanhaa
arvoitusta: murhasiko Rikhard III todella kaksi pientä
veljenpoikaansa saadakseen kruunun itselleen? Tämä on yleisesti
hyväksyttyä, historiankirjoista koulussa luettua tietoa, ja kaikki,
joiden kanssa Grant puhuu asiasta, pitävät asiaa itsestään
selvänä. Myös Shakespeare on esittänyt Rikhard III:n roistona ja
hirviönä samannimisessä näytelmässään, ja kaiken lisäksi
epämuodostuneena kyttyräselkänä (mikä ei nykytietojen mukaan
pidä paikkaansa).
Grant ei saa poikien
kylmäveristä, suunniteltua murhaa sopimaan yhteen Rikhardista
maalatun aikalaismuotokuvan kasvonpiirteiden kanssa, jotka näyttävät
esittävän aivan toisenluonteista miestä (kustantajalle kiitokset
siitä, että kyseessä oleva kuva on painettu lukemani painoksen
kanteen!). Kun hän alkaa amerikkalaisen historiantutkijan Brent
Carradinen kanssa selvittää, mitä todella tapahtui, selviääkin,
että kaikkien hyväksymä totuus perustuukin vain arvossapidetyn,
mutta puolueellisen 1500-luvun historiankirjoittajan, Thomas Moren,
toisen käden tietoihin. Muutkin kaksikon selville saamat seikat
näyttävät viittaavan siihen, että asiat eivät ole niin kuin on
ajateltu...
Kirjan arvoitus
sinänsä ei kiinnostanut minua kovinkaan paljon, koska historia ei
ole lempiaineitani eikä minulla ole juurikaan intohimoja
Iso-Britannian kuninkaallisten suhteen, briteille tämä on varmaan
kiinnostavampi. (Asiaa ei auta se, että minulla menivät jatkuvasti
sekaisin Rikhard II ja Rikhard III, samoin erinumeroiset Henrikit:
kuninkaalliset, olkaa kilttejä ja nimetkää jälkeläisenne vähän
mielikuvituksekkaammin tai jälkipolvet, antakaa heille jokin
mieleenjäävä lisänimi, kuten Rikhard Leijonamieli!) Vaikka
kirjassa keskityttiinkin muutamaan historialliseen päähenkilöön,
joiden elämänkulku tai rooli tapahtumissa selvisi pääpiirteissään
lukiessa, siinä oli myös paljon näiden elämään vaikuttaneita
sivuhenkilöitä, joista en tiennyt enkä halunnutkaan tietää
mitään. Kirja on kuitenkin kirjoitettu kevyellä, ironisella ja
virkistävän epäkunnioittavalla otteella ja nykyajassa toimivat
päähenkilöt ovat sympaattisia, joten tämä oli ihan
helppolukuinen. Antero Mannisen käännös on pätevä, ja kääntäjä
on lisännyt kirjaan joitakin selventäviä alaviitteitä. Kirja
esitteli myös varsin vakuuttavan kuuloisen todistusketjun Rikhardin
syyttömyyden puolesta. Lopussa kävi ilmi, että Rikhardilla on myös
ollut puolestapuhujansa jokaisella vuosisadalla 1600-luvulta alkaen.
Enemmän kuin
dekkarina kirja kiinnosti pohdintana historiankirjoituksesta ja
historian kirjoittajista, olipa sen tulkinta tapahtumista tosi tai
ei. Mitä todella tiedämme historiasta ja menneisyyden tapahtumista?
Perustuvatko historiasta kerrotut tarinat faktoihin vai toisen käden
tietoihin? Onko historioitsijalla ollut oma lehmä ojassa ja onko hän
ollut puolueellinen? Miten vallanpitäjä tai valtapuolue vaikuttaa
siihen, millaista historiaa sinä aikana kirjoitetaan? Onko
historiankirjoitus tarkoitushakuista, joidenkin ryhmien etuja
palvelevaa? Kuka puhuu historiassa ja miksi? Pitäisikö
historioitsijan ottaa huomioon psykologinen johdonmukaisuus?
Toistavatko uudet historioitsijat vain kritiikittömästi yleisesti
hyväksyttyjä oppeja vaivautumatta tarkastelemaan niitä tarkemmin?
Miten historiasta voi saada paikkansapitävää tietoa? Kirjassa
käsitellään näitä kysymyksiä ansiokkaasti Rikhard III:n
arvoituksen selvittelyn myötä. Siinä kerrotaan myös joitakin
muita esimerkkejä siitä, miten todellisista tapahtumista on
levinnyt väärää tietoa (esimerkiksi walesilaisen Tonypandyn
kaivoskaupungin ”verilöylystä”, jossa ei kirjan mukaan kuollut
ketään, ja Bostonin ”verilöylystä”, jossa kuoli kirjan mukaan
neljä ihmistä), ja siinä sovelletaan hauskasti poliisitutkinnan
metodeja historialliseen arvoitukseen. On myös ihailtavaa, että
Grant on aina valmis hylkäämään hypoteesinsa, vaikka
surullisenakin, jos tosiasiat näyttävät olevan sitä vastaan.
Luin monta vuotta
sitten lauseen ”historia toistaa itseään, historioitsijat
toisiaan” (muistaakseni piin historiasta kertovassa matematiikan
kirjassa, mutten löydä enää lähdettä) ja se on jäänyt
mieleeni, koska tämän taipumuksen huomaa usein muissakin asioissa
kuin historiankirjoituksessa. Teyn kirja havainnollistaa ajatuksen
jälkipuoliskoa hyvin, ja se myös muistuttaa, että yleisiä
totuuksia ei aina kannata uskoa. (Joskus taas kannattaa: ihmisen
aiheuttama ilmastonmuutos on eittämättä totta. Tämän asian
tueksi on kuitenkin kertynyt valtavasti faktoja, mikä oikeuttaa sen
pitämisen totena.) Totuus ei ole automaattisesti ajan tytär, vaan vaatii myös aktiivista ja ennakkoluulotonta selvittelyä.
Hiki
ja Vako oli
Silas Weekleyn teos, jonka seitsemästäsadasta sivusta jokainen
huokui maahenkeä ja lapiotietoisuutta. Ensimmäisestä luvusta
päätellen tilanne ei ollut muuttunut sitten Silasin edellisen
kirjan: äiti makasi yläkerrassa yhdennentoista lapsensa edellä,
isä makasi alakerrassa yhdeksännen ryyppynsä jäljiltä, vanhin
poika valehteli hallitukselle navetassa, vanhin tytär makasi
rakastajansa kanssa heinäladossa, ja kaikki muut makasivat vajassa.
Sadevesi tippui katolta, ja lanta höyrysi tunkiolla. Silas ei
koskaan unohtanut lantaa. Silasin vika ei ollut, että sen höyry oli
ainoa ylös pyrkivä aines kuvassa. Jos Silas olisi keksinyt höyryn,
joka olisi höyrynnyt alaspäin, hän olisi tuonut sen näytteille.
(Grantin käsitys yhdestä hänen vuoteensa vieressä olevasta
kirjasta.)
Tämä sopisi Helmet-haasteessa moneenkin kohtaan, mutta ihan omiaan tälle on kohta 15. Fiktiivinen kertomus, jossa mukana todellinen henkilö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti