Olen lukenut jo aika monen Nobelin rauhanpalkinnon saajan elämäkerran – Shirin Ebadin, Wangari Muta Maathain, Leymah
Gboween, Malala Yousafzain ja Muhammad Yunusin (Maathain, Gboween ja
Yousafzain elämäkerrat on julkaistu myös suomeksi, hyviä
kirjoja). Minulla on kaksijakoinen suhtautuminen elämäkertoihin:
jos kyseessä on esimerkiksi miespoliitikon elämäkerta, se
sijoittuu kiinnostuslistan häntäpäähän, mutta edellisten
ihmisten elämäntarinat ovat olleet oikein mielenkiintoisia, koska
niistä on saanut hyvän käsityksen myös tämän ihmisen
elinympäristöstä ja aikakaudesta.
Nobelin rauhanpalkinnon saajat ovat usein olleet hyvin
poikkeuksellisia, sinnikkäitä ja rohkeita ihmisiä, joutuneet
taistelemaan valtavia esteitä vastaan ja selvinneet näistä, eli
täytyy myöntää, että etsin elämäkerroista
tietynlaista jännitystä ja paikallista tai ajallista vierautta –
esimerkiksi Martti Ahtisaaren elämäkerta ei niinkään kiinnostaisi.
On aina bonusta, jos elämäkerrassa kuvattu ihminen on nainen, koska
naisille asiat eivät useinkaan ole (olleet) yhtä itsestäänselviä
ja yhtä helppoja kuin miehille, varsinkaan menneisyydessä tai
nykyäänkään muualla kuin länsimaissa, minkä takia naisten elämäkerrat tarjoavat yhteiskuntaan tietynlaisen vinon
katseen, joka minusta on kiinnostava. Tuntuu, että naiset myös
puhuvat usein kiinnostavammista asioista kuin miehet. Omaelämäkerrat
ovat minusta usein mielenkiintoisempia kuin toisen tekemät
elämäkerrat. Pidän elämäkerroista myös siksi, että vaikka
niiden kuvaamat ihmiset ovat monella tavalla ihailtavia, heissä on
huonojakin puolia ja he ovat epätäydellisiä, mikä on
tavallaan lohdullista, ja tämä ilmenee myös Henri Dunantin
elämässä.
Dunantin elämä kulki halki valon ja varjon maailmoiden. Hän oli
ihminen, jolla oli intohimoinen uskonvoima ja innoittumiskyky, mies,
joka omistautui 19. vuosisadan jaloimmalle ihmisyysaatteelle, mutta
samalla rauhaton ja katkera, usein epätoivoinen ja tyydyttämätön
sielu – voimakas ja samalla heikko elävä ihminen (5).
Ajattelin
tutustua Nobelin rauhanpalkinnon saajiin nyt systemaattisemmin, koska
rauhanpalkinto on mielestäni tärkeimpiä Nobeleita, ja aloitin
vuoden 1901 ensimmäisen palkinnon saajasta, sveitsiläisestä
Punaisen Ristin perustajasta ja Geneven sopimuksen alkuunpanijasta
Henri Dunantista. (Toinen vuoden 1901 palkinnonsaaja oli Dunantin
ystävä, ranskalainen Frédéric Passy.) Jean-Henri Dunant syntyi
Geneveen varakkaaseen liikemiesperheeseen 8.3.1828 (kirjan mukaan,
netin mukaan 8.5.1828). Hänen perheensä oli kalvinistinen ja
uskonnollinen, kuten ilmeisesti melkein kaikki senaikaiset Geneven
porvarit, ja tähän kuului myös hyväntekeväisyys: Henri oli jo
lapsena kiertänyt äitinsä kanssa köyhien luona, ja hänen
ollessaan vanhempi kalvinistinen
nuoriso piti kunnia-asianaan käydä köyhäinkortteleissa, kiivetä
lahoaviin ullakkokamareihin ja harhailla tehdasalueiden lohduttomissa
loukoissa (16)
työpäivän jälkeen ja auttaa nälkäisiä ja sairaita esimerkiksi
viemällä näille lääkkeitä tai antamalla rahaa. Henri oli
pienestä pitäen ollut herkkä muiden kärsimykselle, käytti
säästämänsä rahat muiden auttamiseen ja järjesti myös
almujenjakeluyhdistyksen osattomien suunnitelmallisemmaksi
auttamiseksi. Hänen perussuhteenaan elämään oli intohimoinen
myötätunto kaikkia ihmisiä kohtaan ja itsensä alttiiksi paneminen
(26).
Hän ”taisteli yhteiskunnallista kurjuutta vastaan ja työskenteli
kansan herättämiseksi ja uskonnollisuuden elvyttämiseksi”.
Tavattuaan Setä
Tuomon tuvan
kirjoittajan Harriet Beecher Stowen hänestä tuli myös orjuuden
intohimoinen vastustaja.
25-vuotiaana
hänet lähetettiin liikeasioissa Pohjois-Afrikkaan. Joidenkin hyvien
kauppojen jälkeen hän alkoi suunnitella rikastumista omilla
liiketoimilla, ja yritti kuuden vuoden ajan ostaa valtavia alueita
Algeriasta perustaakseen myllyjä ja kasvattaakseen viljaa.
Kuvitelmissaan hän
näki silmänkantamattomia lainehtivia viljapeltoja, joilla
työskentelisi huonosti palkattuja arabialaisia, mikä tekisi
geneveläisille pankkiireille mahdolliseksi edelleen harjoittaa
hyväntekeväisyyttä Saint Gervaisissä (31).
Dunant ei näyttänyt kyseenalaistavan siirtomaavalloitusten
oikeutusta, kuten eivät ilmeisesti juuri ketkään muutkaan
1800-luvulla. Vaikka silloin puolustettiin naisten oikeuksia,
puhuttiin työläisten ja köyhien puolesta (esim. Minna Canth) ja
tahdottiin lopettaa orjuus, en muista lukeneeni, että kukaan olisi
kritisoinut eurooppalaisten valtioiden valloituksia muualla
maailmassa (paitsi varmastikin valloitettujen maiden asukkaat, mutta
senaikaisille eurooppalaisille he olivat oletettavasti ei-kukaan
eivätkä heidän kirjoituksensa päässeet Eurooppaan asti, vaikka
ne olisivat päässeet läpi siirtomaaisäntien sensuurista).
Asiaansa uskova ja visioidensa hurmaama Dunant suostutteli
geneveläiset porvarit sijoittamaan hankkeisiinsa ensin miljoona
frangia ja myöhemmin pari miljoonaa lisää, mikä aiheutti hänelle
myöhemmin valtavia ongelmia.
Dunant
ei onnistunut saamaan maahankintoihinsa tarvittavia lupia vuosien
yritysten jälkeenkään, minkä takia hän kirjoitti ja painatti
Ranskan keisaria Napoleon III:tta täysin estottomasti ja aivan liian
läpinäkyvästi imartelevan kirjoituksen, jotta tämä auttaisi
häntä (kohtuuttomuus,
arvostelukyvyn puute ja täydellinen harkitsemattomuus aiheuttivat,
että Dunantin oli mahdoton saavuttaa edessä väikkyvää päämäärää
(41)
– Gigonin elämäkerta ei ole mitään kritiikitöntä hymistelyä).
Dunant matkusti Italiaan luovuttaakseen kirjoitelman
henkilökohtaisesti Napoleon III:lle ja joutui keskelle Ranskan ja
Itävallan välistä sotaa ja sen tuhoisinta taistelua Solferinossa,
jossa 40 000 sotilasta haavoittui.
Sade valui nyt virtanaan kentällä makaavien ylle, jotka painoivat
suunsa maata vasten sammuttaakseen janonsa vereen ja virtsaan
sekoittuneella sadevedellä (49). Kukaan
ei ollut osannut ennakoida näin suurta taistelua, ja hoitajat ja
lääkärit pystyivät auttamaan vain pientä murto-osaa
vahingoittuneista. Lauantaiaamun
nouseva aurinko valaisi kammottavaa näyttämöä: hävitettyjä
kyliä, turmeltuja vainioita, tallattuja niittyjä, ruumisröykkiöitä,
kuolevia, haavoittuneita, silvottuja, janoon nääntyviä; irrallisia
jäseniä, verilammikoita, ulospursuneita aivoja ja kranaattien
repimiä vatsoja (50).… Alas kumartuessaan hän näki, että nuo
kauheat haavat kuhisivat matoja ja kärpäsiä (56).
Samaan aikaan Ranskan pääesikunnan leirissä vietettiin loistavia
voitonjuhlia (66).
Vaikka
Dunant oli osunut paikalle sattumalta eikä hänellä ollut mitään
virallista asemaa, hän kiersi taistelukentällä ja väliaikaisissa
sairaaloissa monen päivän ajan väsymättä lohduttamassa ja
auttamassa haavoittuneita (hän
ei enää tuntenut voittamatonta inhoa nähdessään räjähdyksen
silpomia ruumiita, lasittuneita silmiä ja irti reväistyjä jäseniä
(53)),
antoi näille mm. tupakkaa, joka auttoi peittämään alleen
kammottavan löyhkän ja vei haavoittuneiden ajatukset muualle,
organisoi vapaaehtoisia auttamaan heitä ja kuljettamaan heitä
hoitopaikoille. Hän kirjoitti kirjeitä sotilaiden äideille ja
auttoi myös ranskalaisten vihaamia itävaltalaisia, eikä itse juuri
syönyt eikä nukkunut tänä aikana. Lukuunottamatta
rykmentteihin virallisesti kuuluvia lääkintämiehiä Henri Dunant
oli ainoa, joka aamun koitteessa oli yrittänyt lievittää noiden 40
000:n haavoittuneen tuskia. Illalla hänen kanssaan työskenteli yli
300 vapaaehtoista. Dunant oli heidän esikuvansa (54).
Tämä kokemus
muutti Dunantin koko elämän ja antoi alkusysäyksen Punaisen Ristin
perustamiselle. Myös Florence Nightingalen toiminta Krimin sodassa, kun tämä oli 38 vapaaehtoisen naissairaanhoitajan kanssa hoitanut sodan uhreja, innoitti häntä. Dunant kirjoitti kokemuksistaan kirjan, Muistelmia
Solferinosta (Un souvenir de Solférino),
jota käännettiin eri kielille ja jota Dunant lähetti kuninkaille
ja muille valtaapitäville, joista moniin se teki suuren vaikutuksen.
Dunant laati luettelon niistä, joille aikoi lähettää
kirjansa, ja merkitsi mukaan kaikki maailman huomattavat henkilöt
(84). Dunant oli myöhemmin
kirjeenvaihdossa Abraham Lincolnin kanssa, joten ehkä hän oli
lähettänyt Muistelmat
myös hänelle. Edistääkseen asiaansa Dunant esitti Geneven
Yleishyödyllisen Seuran kokouksessa, että
suunnitellussa kansainvälisessä hyväntekeväisyyskongressissa
tehtäisiin esitys haavoittuneiden vapaaehtoisen
laupeudentyön järjestämisestä (89).
Tätä suunnittelemaan perustettiin viiden miehen valiokunta, johon
kuului mm. Dunant ja seuran presidentti, lakimies Gustave Moynier
(josta tuli Dunantin myöhempi nemesis). Kokouksessa siirryttiin
käsittelemään seuraavaa aihetta ”vaikeiden lasten”
kiinnittäessä nyt seuran herrojen mielenkiinnon puoleensa.
Pohdittiin, eikö noita hunningolle joutuneita raukkoja varten
voitaisi rakentaa kaunista maataloa, jossa heistä kasvatettaisiin
kunnon kansalaisia... (90)
Kongressi
järjestettiin Genevessä, ja siihen osallistui paljon tärkeitä
päättäjiä eri Euroopan valtioista, paljolti sen takia, että
Dunant oli itse käynyt tapaamassa kuninkaita, kuningattaria,
ruhtinaita, ministereitä ja muita silmäätekeviä, ja että monet
näistä olivat lukeneet Solferinon muistelmat
ja se oli vaikuttanut heihin vahvasti. Dunant oli unelmoija ja
visionääri, palavan innostunut aiheestaan ja vakuuttunut sen
tärkeydestä, ja kahdenkeskisessä keskustelussa hän pystyi
lumovoimallaan ja vilpittömyydellään vakuuttamaan melkein kenet
tahansa (isommassa seurassa hän taas oli melko arka ja
syrjäänvetäytyvä). Yhtä vähän kuin kukaan kykenee
estämään sisään tunkeutuvaa valon sädettä, yhtä vähän
kukaan pystyi vastustamaan Henri Dunantia (120).
Hänellä oli suuria haaveita, joita muut pitivät mahdottomina,
mutta jotka hän pystyi valtavalla innostuksellaan viemään läpi.
Hän ei kuitenkaan ollut käytännöllinen eikä järkevä. Neljä
muuta valiokunnan jäsentä taas olivat ennemminkin byrokraatteja,
tehokkaita, taitavia, varovaisia, täsmällisiä ja käytännöllisiä
ihmisiä, tahdikkaita ja itsensä hillitseviä. He alkoivat ottaa yhä
suuremman roolin valiokunnassa, ja antoivat Dunantille vain sihteerin
tai juhlien järjestäjän tehtävät, vaikka tämä oli koko asian
alkuunpaneva voima. Konferenssi oli onnistunut, ja seuraavana vuonna
Genevessä järjestettiin kongressi, jonka yhteydessä Geneven
sopimus allekirjoitettiin 22.8.1864: Punainen Risti oli perustettu.
Tämä
oli Dunantin asialle voiton päivä, mutta tämän jälkeen asiat
alkoivat mennä huonosti. Hänen liiketoimintansa Afrikassa eivät
menestyneet, eivätkä myöskään kaivokset ja muut hankinnat, joita
hän oli hankkinut geneveläisten porvarien rahoilla. Hänen
velkojansa nostivat häntä vastaan oikeusjutun, ja hänet tuomittiin
vararikkoon vuonna 1867, 39-vuotiaana. Köyhyys oli
Genevessä pahe (169). Vaikka
hänen perheensä edelleen auttoi häntä eikä ”kieltänyt
kiintymystään”, seurapiireissä hän oli
pannaanjulistettu olio, jota kammottiin kuin spitaalitautista. Kukaan
ei koskaan tullut häntä edes kädestä tervehtimään (170).
Dunant muutti pois Sveitsistä ja yritti hankkia töitä. Yksi
Punaisen Ristin johtajista, lakimies Moynier kuitenkin käytti
hyväkseen tätä romahdusta ja otti lopullisesti haltuunsa määräävän
aseman kansainvälisessä komiteassa (170).
Moynier ei tyytynyt tähän, vaan lähetti vuosien tai jopa
vuosikymmenien ajan tietoja Dunantin vararikosta ja panetteli tätä
ympäri Eurooppaa joko kirjeiden tai lähettämiensä henkilöiden
välityksellä kaikille niille, jotka saattaisivat suhtautua tähän
myötämielisesti, ja kirjoitti vielä muistelmateoksenkin, jossa
parjasi Dunantia.
Moynier
on ehdottomasti Gigonin elämäkerran roisto, ja on vaikea sanoa,
miksi hän kohteli Dunantia niin vihamielisesti. He suhtautuivat
aluksi toisiinsa suopeasti, eivät olleet myöhemminkään
ilmivihollisia ja olivat toisilleen koko ajan ulkonaisesti
kohteliaita, vaikka suhde kylmenikin koko ajan, kun Moynier yritti
jatkuvasti saada lisää vaikutusvaltaa Punaisessa Ristissä. Ehkä
Moynier kunnon porvarina piti tosiaan miljoonien frangien menetystä
niin rikollisena tekona, että se ajoi vuosisadan tärkeimmän
humanitaarisen järjestön perustamisen ohi. Joka tapauksessa hän
saavutti aluksi tarkoituksensa: lähes kaikki käänsivät Dunantille
selkänsä, ja Dunantin elämässä alkoi todella vaikea ajanjakso.
Dunant
yritti ensin raapia kokoon elantonsa Pariisissa tekemällä erilaisia
pieniä kirjoitustöitä, joissa ei ollut kuitenkaan yleensä kovin
hyvä, asui lämmittämättömissä ullakkohuoneissa
köyhälistökortteleissa ja säästi ruoassa ja vaatteissa. Jossain
vaiheessa hän pääsi Englantiin puhumaan asiastaan ja tunsi taas
vanhan innostuksen nousevan sisällään, mutta puhuessaan hänen
piti lopettaa nälästä johtuvan heikotuksen ja pahoinvoinnin takia,
ja joku toinen luki hänen puheensa loppuun. Hän sai jonkin verran
rahaa veljeltään Genevestä ja myös pari isompaa rahallista
avuntarjousta ystävällisesti suhtautuvilta ihmisiltä, mutta
kieltäytyi pelosta, että pyytämällä rahaa omiin tarpeisiinsa
vahingoittaisi työtään (180). En kyllä ymmärtänyt, miten tämä olisi vahingoittanut hänen työtään.
Parinkymmenen vuoden ajan levoton Dunant asui Euroopan eri maissa,
näki enemmän tai vähemmän nälkää ja nukkui ulkona tai
juna-asemilla, kun hänen rahansa olivat kokonaan lopussa.
Kaikki
ei kuitenkaan ollut pelkkää kurjuutta: hän kuului
ainakin pariinkymmeneen oppineeseen yhdistykseen ja joskus hänet
valittiin erinäisiin valiokuntiin palkinnoksi hänen istunnoissa
osoittamastaan innosta ja harrastuksesta (179).
Hän ehdotti Pariisissa myös ”Kansainvälisen Kirjaston”
perustamista: kirjasarjaa, joka käsittäisi kaikki
maailmankirjallisuuden merkkiteokset. Tätäkin voi ehkä pitää
rauhantyönä, eri kulttuurien tutustuttamisena toisiinsa. Hän
auttoi Pariisin kommuunin aikaan 1871 vaarassa
olevia ihmisiä pakenemaan Pariisista oman sveitsiläisen passinsa ja
suosiollisen lipuntarkastajan avulla vaarantaen näin oman henkensä
ja pyytämättä tästä korvausta. Englannissa hän ajoi sotavankien
kohtelun parantamista (mihin kuului myös myötätunnon
herättäminen vangeissa sitä maata kohtaan, mitä vastaan he olivat
taistelleet (199)) ja sai paljon
vastakaikua. Hän laati ohjelmanluonnoksen
elävältäleikkauksen vastustamisliikkeen lontoolaista osastoa
varten (215) eli käsittääkseni
vastusti julmia eläinkokeita (vivisektiota), mikä sopisi yhteen sen
kanssa, että hän oli kasvissyöjä. Kuitenkin: mikä
voima asuikaan tuossa hädän ja pimeyden ahdistamassa miehessä
(199).
Vuonna
1887 Dunant sai perheeltään takuun 12 000:n frangin vuotuisesta
eläkkeestä. Hänen elämänsä muuttui muutenkin vihdoin paremmaksi
20 vuoden nälän ja köyhyyden jälkeen, kun hän matkusti
idylliseen Heidenin kylään Sveitsissä, jossa nykyään on
Dunant-museo. Siellä hän sai heti innokkaan ystävän tohtori
Altherrista ja muista Heidenin hyväntahtoisista perheistä, jotka
kunnioittivat ja ihailivat Punaisen Ristin perustajaa, ja sai myös
terveytensä osittain takaisin. Äkkinäisellä
tempauksella Dunant oli taas pysähdyttänyt liukumisensa kuolemaa
kohti ja alkanut uuden taistelun elämästä. Se oli kestävä vielä
kaksikymmentä vuotta (218).
Elämänsä viimeiset vuosikymmenet Dunant vietti Heidenissä harmonisissa ja rauhallisissa, vaikkakin niukoissa oloissa. Hänellä
oli Heidenissä hyviä ystäviä, mutta muuten hän vietti varsin
erakoitunutta elämää ja keskittyi kirjoittamaan muistelmiaan ja
tekemään muita kirjoituksia. Aikaisemmat koettelemukset kiusasivat
häntä aina joskus ja tekivät hänet ajoittain katkeraksi, mutta
80-vuotiskuvassaan hän näyttää seestyneeltä ja onnelliselta.
Moynier ei loppujen lopuksi saanut tahtoaan läpi ja Dunantia
unohdetuksi, vaan Dunantin antaman lehtihaastattelun jälkeen tieto
hänestä levisi uudelleen muualle maailmaan, minkä jälkeen hänen työtään kunnioitettiin vuonna 1901 Nobelin palkinnolla. Hän
kuoli 82 vuoden ikäisenä 30.10.1910.
Dunant 80-vuotiaana. Kuva kirjasta. |
Dunant sanoi vähän ennen kuolemaansa, että ”Punainen Risti on tosiasia, jota puoli vuosisataa sitten olisi pilkattu hourekuvaksi. Tänä päivänä se tuntuu aivan luonnolliselta.” (232) Jos Dunant näkisi nyt, miten tärkeäksi ja suureksi järjestöksi Punainen Risti, Punainen Puolikuu ja Punainen Kristalli ovat muodostuneet, on vaikea sanoa, mitä hän ajattelisi, mutta hän olisi varmasti hyvin onnellinen siitä, että hänen ansiostaan miljoonien ihmisten hätää on helpotettu ympäri maailmaa jo yli 150 vuotta, vaikka hänen lopullinen tavoitteensa, ”rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto”, ei ole vielä läheskään toteutunut. Hän vaati sydänten aseistariisumista, mikä tapahtuisi yht'aikaa valtakuntien varustusten vähentämisen kanssa (232).
Gigonin
kirja on sujuvaa luettavaa ja hän kirjoittaa hyvin, eikä tällaisten
vanhempien kirjojen paatoksellinen kirjoitustapakaan juuri häiritse minua, mutta Gigon keskittyy lähes pelkästään Dunantin
julkiseen toimintaan. Esimerkiksi Geneven konferenssin ja kongressin
mielestäni aika tylsät valmistelutyöt Punaisen Ristin
perustamiseen saakka vievät 246-sivuisesta kirjasta noin 70 sivua.
Gigon jättää Dunantin henkilökohtaisen elämän lähes kokonaan
huomiotta lukuun ottamatta alun lapsuudesta kertovaa yhdeksää
sivua, joitakin mainintoja kirjan lopussa, ja tätä yhtä pientä
mainintaa: kertoessaan Dunantin vararikosta vuonna 1867 Gigon
kirjoittaa, että häntä kohtasi myös sielullinen
murtuminen. Syvästi haavoittuneena – ainoa nainen, jota hän
koskaan oli rakastanut, hylkäsi hänet samaan aikaan – hän näki
ympärillään vain tuskallisen tyhjyyden (170).
Tämä on ainoa(!) kerta, kun naisesta puhutaan koko kirjassa. Olisin paljon
mieluummin lukenut tästä naisesta kuin taas yhdestä Dunantin
tapaamisesta jonkin kruunupään kanssa. Dunantin persoonasta ei
myöskään muodostu kovin elävää kuvaa, koska keskitytään vain
yhteiskunnalliseen toimintaan, joten loppuvaikutelma kirjasta on aika
kuiva. (Myös mm. Pam Brown, Josephine Rich ja Rudolph M. Stoiber
ovat kirjoittaneet Dunantista; heidän kirjojaan ei kuitenkaan ollut
saatavilla.) Kirja ei siis lukukokemuksena ollut valtavan
kiinnostava, mutta oli hyvä tutustua Dunantiin ja hänen elämäänsä
ja muistaa, että maailma olisi melkoisesti huonompi ilman häntä.
Asioita, joita opin
historiasta tätä kirjaa lukiessani: 1) Saksa koostui 1800-luvun
keskivaiheilla useammasta pikkuvaltiosta, joilla kaikilla oli oma
kuningas tai muu hallitsija. 2) Venäjän viimeistä tsaaria ei
yleensä muisteta rauhanrakentajana (ja varsinkin suomalaisilla on
syynsä kantaa hänelle kaunaa), mutta vuonna 1898 tsaari Nikolai
II esitti kaikille Euroopan valtioille ehdotuksensa varustelujen
vähentämisestä (231), ja
Gigonin mukaan rauhanajatus esitettiin ensimmäisen kerran
valtiollisen elämän historiassa niin korkealta paikalta. 3) Minulle
oli yllätys, että Genevessä ja muualla Euroopassa ajateltiin
1800-luvulla hyväntekeväisyyttä ja ihmisten auttamista ilmeisesti
kohtalaisen paljon, ja myös toimittiin niiden hyväksi. Toisaalta
myös Suomessa tehtiin näin: Sinebrychoffin museossa näkemäni
näyttelyn mukaan panimoalalla rikastunut perhe jakoi Helsingissä
köyhille ruokaa, antoi kaikkien kaupunkilaisten käyttää omistamaansa puistoa ja
perusti ainakin yhden koulun ja sairaalan panimonsa työntekijöille
ja ehkä muillekin, en muista enää tarkasti. 4) Geneveä sanottiin uskonpuhdistaja/reformaattori Jean Calvinin kaupungiksi, itse olen sijoittanut Calvinin epämääräisesti jonnekin toisaalle. 5) Nykyään Punainen
Risti ei varmaan tarjoa tupakkaa haavoittuneille, vaikka Solferinon
kammottavan taistelun haavoittuneiden hoidossa se tuntui sopivalta; toisaalta mikä tahansa, mikä olisi parantanut haavoittuneiden oloa, olisi
tuntunut oikealta. 6) Olen jollain tavalla ajatellut, että ennen
1900-lukua sodat eivät olleet niin pahoja kuin ensimmäisestä
maailmansodasta lähtien, mutta tämä kirja ja kuvaus Solferinon
taistelusta sai minut muuttamaan käsitystäni: ihmisten silpominen
ja tappaminen on aina hirveää, tekee sen sitten pienessä tai
suuressa mittakaavassa. Ja jos taisteluita on, haavoittuneiden
saaminen nopeasti hoitoon on valtavan tärkeää. 7) Kirjassa oli vaikuttajina ja Dunantin tukijoina mukana epävirallisesti vaikutusvaltaisia naisia (esim. rikkaiden miesten puolisoita), vaikkei naisilla 1800-luvulla virallista asemaa ollutkaan. Eräässä keskustelussa juuri naiset tukivat Dunantin ajatusta Punaisesta Rististä, kun miehet pitivät sitä epärealistisena.
Helmet-haaste nro 6: Kirjan nimi alkaa ja päättyy samalla kirjaimella. Tämä oli vaikea, onneksi tämä sattui sopimaan tähän.
Päivitys 26.4.20: Lisäsin kohdan 7 viimeiseen kappaleeseen.
Fernand Gigon: Ihmisrakkauden apostoli. Henri Dunantin, Punaisen Ristin perustajan, elämänkuva, 1942 (ei alkuteoksen nimeä ja julkaisuvuotta). Gummerus. Suomentaja Kyllikki Nurminen. Ei kansikuvan tekijän nimeä. 246 sivua.
Päivitys 26.4.20: Lisäsin kohdan 7 viimeiseen kappaleeseen.
Ranskankielisen alkuteoksen nimi (ei
mainita suomennoksessa) on nettiselailun perusteella ilmeisesti Henri
Dunant: L'épopée de la Croix Rouge ou l'aventurier de la charité.
Aikaisin löytämäni vuosiluku sille on kuitenkin hämmentävästi
1943 eli vuosi suomennosta myöhemmin. Kirjoitustyyliltään tämä
sopisi mielestäni 1900-luvun alkuvuosikymmeniin, tai ehkä myöhemminkin kirjoitettiin näin. Gigon ei mainitse
mitään Dunantin kuoleman jälkeisestä ajasta, joten senkin
perusteella voisi ajatella, että tämä on kirjoitettu ennen
1940-lukua.
Fernand Gigon: Ihmisrakkauden apostoli. Henri Dunantin, Punaisen Ristin perustajan, elämänkuva, 1942 (ei alkuteoksen nimeä ja julkaisuvuotta). Gummerus. Suomentaja Kyllikki Nurminen. Ei kansikuvan tekijän nimeä. 246 sivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti