Tämä
on kolmas brittiläisen Sophie Hannahin kirjoittama Hercule Poirot
-mysteeri (edellisiä olivat Nimikirjainmurhat ja Suljettu arkku).
Sophie Hannah on myös riimitellyt englanniksi Tove Janssonin
lastenkirjoja. Uudet Poirot-kirjat on tehty uskollisesti Christien tyylisesti, mutta itsenäisiäkin jännäreitä kirjoittanut Hannah on
tuonut niihin myös omia piirteitä. Kronikoitsijana ei esimerkiksi
toimi kapteeni Hastings, vaan Scotland Yardin rikoskomisario,
sympaattinen Edward Catchpool. Poirotia ja Catchpoolia auttaa myös
Pleasantin kahvilan nuori tarjoilija Fee Spring. Uuden kirjan tuntua
kirjaan tuo myös se, että kirjan nuori nainen, sympaattinen ja
tervejärkinen Ivy, pitää itseään syystä kauniina
(kehopositiivisuus tai kehoneutraalius),
vaikka hänen äitinsä Lenore tahtoisi hänen syövän ja uivan
vähemmän ja olevan laihempi ja vähemmän lihaksikas.
Tämä oli hyvin tehty kirja, joka alkoi herkullisesta
lähtötilanteesta: neljä Poirotille tuntematonta ihmistä on saanut
Poirotin nimissä lähetetyn kirjeen, jossa heitä syytetään
Barnabas Pandyn murhasta. Poirot alkaa selvittää asiaa: kuka Pandy
on, onko hän kuollut ja jos on, niin miksi? Hannahin juonet ovat
Christien veroisia ja dialogi toimivaa, joten tätä ja edellisiä
kirjoja voi kyllä hyvin suositella Christien ystäville. En tiedä,
miksen itse nyt innostunut tästä niin paljon kuin edellisistä
(olen lukenut aikaisemmat kirjat muutamia vuosia aikaisemmin, ja
ainakin Nimikirjainmurhista pidin kovasti). Ehkä syynä on se, että
vaikka itse nautin Christien kirjoista nuorena, nyt tällainen
johtolankojen pyörittely ei innosta yhtä paljon, vaikka Hannahin kirja ei tylsä olekaan. Tämän
kirjan loppuosassa minua alkoivat myös häiritä feministisestä ja
humanistisesta näkökulmasta kovat asenteet, konservatiivisuus, joka menisi kyllä Christiellä
läpi, mutta ei enää 2010-luvulla kirjoittavalla Hannahilla.
Kirjan suomentajan
Terhi Vartian käännös on hieno, mistä on osoituksena mm.
eleettömästä mateesta ja enosta kertova värssy.
Hannah sijoittaa
tekstin sekaan joskus pohdintoja, esimerkiksi tämän: ”Ainakin
[Poirot] uskoo, että persoonallisuuden tuntemus on oleellista
rikoksen selvittämisessä”, vastasin. ”Jos motiivi ei ole
tiedossa, ei saa mitään selville, ja jos persoonallisuutta ei
ymmärrä, motiivia ei voi tietää. Olen myös kuullut hänen
sanovan, ettei ihminen voi toimia luonteensa vastaisesti.” (62)
Tämä tuo hauskasti mieleen Josephine Teyn kirjan Ajan tytär,
jossa poliisiupseeri Grant harmittelee (muun muassa) sitä, että
historiankirjoittajat eivät tunnu ajattelevan ollenkaan psykologista
johdonmukaisuutta niiden henkilöjen toimissa, joista he
kirjoittavat: heidän mielestään sama ihminen voi hyvin toimia
kahdella täysin vastakkaisella tavalla. Historiankirjoittajien
pitäisi siis tässä ottaa oppia Poirotista.
Muissa blogeissa: Paljon melua kirjoista, Kirjojen taika.
Muissa blogeissa: Paljon melua kirjoista, Kirjojen taika.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti