Varoitus! Lähes koko kirja sisältää juonipaljastuksia (postauksessa niitä ei ole).
Edellisen
kirjan jatkoksi oli hauska tarkastella samaa teemaa tietopuolelta.
Murha pukee naista
-kirja
pohtii suomalaisia ja anglosaksisia naisdekkareita feministisen
kirjallisuustieteen ja kulttuurintutkimuksen näkökulmista, ja
ääneen on päässyt myös pari naisdekkaristia (Arhippa ja
Lehtolainen). Tälle kirjalle oli Suomessa tarvetta vuonna 1997,
koska vuonna 1980 ilmestyneessä, vielä 1990-luvun lopulla ainoassa
suomalaisen rikoskirjallisuuden historiassa Hornanlinnan
perilliset
naisdekkaristit mainittiin vain ohimennen, vaikka heitä oli silloin
jo monta; naisdekkarit olivatkin marginaalin marginaalissa. Dekkarit
ovat kuitenkin tärkeä tutkimuskohde: koska
dekkareita luetaan paljon, ei voi olla merkityksetöntä, millaisia
käsityksiä ne teemojensa kautta ylläpitävät ja mikä suhde
näillä käsityksillä on kulttuurissa vallitseviin ideoihin
(s. 149). Ajatus on kiinnostava: samoin kuin lastenkirjallisuudella,
jota ei myöskään arvosteta kovin paljon kirjallisuutena eikä sen
tutkimusta pidetä ehkä yhtä tärkeänä kuin aikuisten
taideproosan tai runouden tutkimusta, vaikka lastenkirjoja saatetaan
lukea paljon ja niillä voi olla lukijoilleen hyvin paljon
merkitystä, dekkarikirjallisuudella saattaa olla paljon enemmän
läpäisykykyä ja näin kulttuurista vaikuttavuutta kuin aikuisten
taideproosalla. Lisäksi dekkarikirjallisuus kuvaa aikansa
yhteiskuntaa usein yksityiskohtaisemmin kuin taideproosa, koska
johtolankojen selvittely on tiiviissä yhteydessä ihmisten
jokapäiväiseen elämään (s. 103).
Kolmas, paljon luettu vaikka näistä ehkä kaikkein eniten aliarvioitu kirjallisuuden laji on romanttinen viihde: Lurun luvuissa (2011) mainittujen tilastojen mukaan joka neljäs amerikkalainen lukee romanttista viihdettä, ja Harlequin-kirjoja myytiin vuonna 2007 Suomessa yli puoli miljoonaa kappaletta. Lurun chick lit -postauksen keskustelussa pohdittiin, miksi nimenomaan naisten ns. hömppää halveksitaan, vaikka miesten ns. hömppä (esim. Remes) on ihan hyväksyttyä ja arvostettuakin, ja myös miksi chick lit -kirjallisuutta tutkitaan niin vähän. Ehkä asiat ovat nyt muuttuneet?
Kolmas, paljon luettu vaikka näistä ehkä kaikkein eniten aliarvioitu kirjallisuuden laji on romanttinen viihde: Lurun luvuissa (2011) mainittujen tilastojen mukaan joka neljäs amerikkalainen lukee romanttista viihdettä, ja Harlequin-kirjoja myytiin vuonna 2007 Suomessa yli puoli miljoonaa kappaletta. Lurun chick lit -postauksen keskustelussa pohdittiin, miksi nimenomaan naisten ns. hömppää halveksitaan, vaikka miesten ns. hömppä (esim. Remes) on ihan hyväksyttyä ja arvostettuakin, ja myös miksi chick lit -kirjallisuutta tutkitaan niin vähän. Ehkä asiat ovat nyt muuttuneet?
Murha pukee naista -kirjassa on hyvin feministinen ote, mikä tuntui ajoittain vähän
liialliselta. Toisaalta oli mukava huomata, että maailma on
kehittynyt parissakymmenessä vuodessa, ja sellaiset asiat, joiden
puolesta piti taittaa peistä 1990-luvulla, eivät ehkä ole enää yhtä ongelmallisia. Ja oli vaihteeksi mielenkiintoista lukea kirjaa, joka
on kirjoitettu pelkästään naisten näkökulmasta. Kiinnostavuus ei
jäänyt pelkästään siihen, vaan monet kirjan artikkeleista olivat
kiehtovia ja luin kirjaa mielelläni.
Johanna Materon ja Ritva Hapulin johdantoluku on vähän
tuskastuttava, koska siinä on aika tiheästi feminististä
kirjallisuustieteellistä jargonia (binaarinen rakennelma, naiseuden
purkaminen, laajentaminen ja uudelleenmäärittely, patriarkaalisen
ideologian vastustaminen, emansipatoriset päämäärät,
feministinen strategia...), ja koska se tuntuu pitävän kaikkia
naisten kirjoittamia dekkareita rohkeana ja kumouksellisena
vastarintana patriarkaalista valtaa vastaan. Se tarjoaa kuitenkin
yleiskatsauksen naisdekkareiden feministiseen tarkasteluun meillä ja
anglosaksisessa maailmassa sekä kirjan sisältöön.
Leena
Lehtolaisen historiikki Luhtaorvokki
vai päivänkakkara?
on sitä vastoin sujuvaa luettavaa, ja siitä saa hyviä
kirjavinkkejä: Lehtolainen kertoo koko suomalaisten naisdekkaristien
historian 1940-luvun pioneereista 1990-luvulle jättäen itsensä
vaatimattomasti mainitsematta. 1940-luvulla suomenruotsalaisia
naisdekkarikirjailijoita oli melko paljon, muttei jostain syystä
enää myöhemmin. Lehtolainen luonnehtii kirjoituksessa kaikkia
teoksia ytimekkäästi ja kiinnostavasti ja paljastaa usein myös
murhaajan, joten tätä kannattaa lukea varovasti, jos haluaa itse
lukea mainittuja kirjoja.
Pirkko
Arhippa kertoo hauskassa Aamu-unisen unelma-ammatissa
ryhtymisestään rikoskirjailijaksi sekä kirjojensa synnystä.
Artikkelissa on monia kiinnostavia huomioita mm. siitä, mitä
naisdekkaristilta odotettiin. Kun 1960-lukulainen oli
suuntautunut ulospäin, 1980-lukulainen käpertyi itseensä,
keskittyi ruumiinsa vaalimiseen, bodasi, hölkkäsi, kävi
kuntosalilla, laski suupalojaan, viis välitti muiden ongelmista ja
ahdistuksesta. ...
Vuosien mittaan olen jonkun verran saanut
palautetta myös siitä, ettei tekstini ole aina korreloinut
kirjoittajan ulkonäön kanssa. Ronskeiksi katsotut aiheet olisivat
muka edellyttäneet kirjoittajalta ronskimpaa habitusta tai isompaa
nenää. ... Kun nainen alkaa kelvata ulkoministeriksi tai
talousmarkkinoiden tai turvallisuuspolitiikan asiantuntijaksi, hänet
koettaneen uskottavaksi, vaikka hän, olematta kookas ja komea,
kirjoittaa muustakin kuin kodinsisustamisesta tai
onnellisuusongelmista.
Kirjoitus
herätti kiinnostuksen Arhipan teoksiin. Lopun teosluettelosta selvisi,
että hän on kirjoittanut yhdessä Jussi Syynimaan kanssa myös pari
nuorisojännäriä, joita tässä ei mainita ollenkaan.
Myös
Leena Lehtolainen kertoo Miten minusta tuli murhaaja
-kirjoituksessa kiinnostavasti kirjailijaksi ryhtymisestään sekä
Maria Kallion synnystä. Kirjoitus on myös rakkaudentunnustus
kirjoille ja kuvaus kirjallisuuden merkityksestä lukijalle.
Kirjoittaessani varastan todellisuutta ja ryöstöviljelen
sekä omaani että toisten elämää. Kirjailijahan on ihmissyöjä,
varsinainen bulimikko, joka ei jätä rauhaan edes ammoin haudattuja
luita. … Kirjat ja niiden henkilöt ovat rakkaita ystäviäni,
jotka tuovat paljon huvia, tukea ja lohdutusta. Ne tekevät osaltaan
elämää elämisen arvoiseksi.
Henna
Tenkanen tarkastelee Uusi uljas naisetsivä
-artikkelissa mielenkiintoisesti ja monipuolisesti Maria Kallion
luonnetta ja suhdetta muihin ihmisiin Leena Lehtolaisen dekkareissa
Ensimmäinen murhani
ja Luminainen.
Edellinen on ensimmäinen Maria Kallio -kirja, toinen neljäs, joten
Marian hahmo on kehittynyt ja muuntunut jonkin verran niiden välillä.
Hyvässä
Naisvoimaa ja kumouksellisia strategioita
-artikkelissa Ulla-Maija Juutila pohtii Pirkko Arhipan 1980-luvun
ympäristö- ja tieteisdekkareita Hietaneilikka
sekä Konna ja rupikonna,
jotka vaikuttivat aika poikkeuksellisilta, jopa oudoilta, ja joissa
yhdistetään parodiaa vakaviin asioihin, kuten ympäristöongelmiin.
Juutila rinnastaa artikkelissa kiinnostavasti dekkarikirjallisuuden
ja karnevalismin.
”Sinustahan on
tulossa kauhea feministi!”
-artikkelissa Tuulevi Ovaska käsittelee Amanda Crossin Kate Fansler
-dekkaria Ainokaisen kuolema
(”ainokainen” tarkoittaa tässä Harvardin yliopiston ainoata
naisprofessoria eikä rakastettua, joka minulle tulee sanasta
mieleen). Kirjan alkuteos Death in a Tenured Position on
vuodelta 1981. Tässäkin on hyvää analyysiä, mutta minua ärsytti
siinä ”kenen joukoissa seisot” -tyyppisen mustavalkoisen
feministisen ajattelun kuvaus (joka lähtee suoraan Crossin kirjan
asetelmasta): jos et ole meidän puolellamme, olet meitä vastaan,
naisen kanssa elävä nainen on radikaalifeministien mielestä
parempi feministi kuin miehen kanssa elävä nainen, miesten kanssa
työskentelevät ja elävät naiset ovat pettureita... Fanaattisuus
on rasittavaa ja väärin, olipa ideologia mikä tahansa. Tätä
ajattelutapaa voi kuitenkin tavallaan ymmärtää 1970-luvun lopun ja
1980-luvun alun tilannetta vasten: jos patriarkaatti ja sen
instituutiot kerran ovat läpikotaisin mätiä ja kaikki miehet
edustavat patriarkaattia, ainoa oikea keino on pysyä erossa miehistä
ja kaikista miesten kehittämistä järjestelmistä. Mielestäni
siinä katoaa kuitenkin feminismin olennainen pointti, jonka mukaan
minkään ryhmän jäsentä ei saa tuomita eikä tehdä oletuksia
hänen luonteestaan, kyvyistään ja asenteistaan vain sillä
perusteella, että hän kuuluu tähän ryhmään, ja kaikkia ihmisiä
pitää kohdella samalla tavalla. Toisaalta, jos lähtökohta on
epätasa-arvoinen, samalla tavalla kohteleminen johtaa usein
epätasa-arvoisuuden jatkumiseen, eli tämä ei ole ihan näin
yksinkertaista. Ehkä pitäisi sanoa, että kaikkia ihmisiä pitää
kohdella yksilöinä, ei stereotyyppeinä eikä yksisilmäisesti
ryhmänsä edustajina.
Ainokaisen
kuolemassa ”miessydäminen”
nainen, nainen joka työskenteli miesten instituutiossa (Oxfordissa)
miesten ehdoilla tuntematta solidaarisuutta naisia kohtaan, kuoli
juuri miessydämisyytensä takia. Kirja vertautui mielessäni
Murhaavat naiset
-novellikokoelman Kate Fansler -novelliin Olipa kerran,
jossa asetelma on
paljon lempeämpi. Siinä kirjallisuuden professori(?) Henrietta
Grant kuulostaa asenteiltaan hyvin samanlaiselta kuin Ainokaisen
kuoleman ”väärintekijä”
Janet Mandelbaum: ”Sinun on ymmärrettävä, kuinka
konservatiivinen minä silloin olin. Jos tunsin jonkinlaista
kriittisyyttä akateemista maailmaa kohtaan, johon olin tieni
taistellut, en ikinä antanut sen tunkeutua tajuntaan, puhumattakaan,
että olisin ilmaissut sen. Halusin vain tulla hyväksytyksi, opettaa
ja kirjoittaa.” Novellissa
hahmoa ei kuitenkaan rangaista kuolemalla (eivätkä hänen
vaatimuksensa kuulosta kohtuuttomilta, vaikka ne ovatkin
individualistisia ja vaativat varmastikin silmien sulkemista
ongelmilta, ja vaikka naisen elämäntilanne tekikin hänet hyvin
yksinäiseksi työssään ja aiheutti ”jatkuvaa jännitystä ja
virheen pelkoa”), vaan hän selviää hengissä, on onnellisessa
avioliitossa miehen kanssa ja hänellä on hyvä ura ja lapsia.
Ritva
Hapuli ja Johanna Matero pohtivat artikkelissa Läheisyyttä,
turvaa ja kipua naisten välisiä
ystävyyssuhteita naisdekkareissa ja jakavat ne ”kolmijakoiseen
tulkinta- ja teoriakehykseen”: lesbouteen, äiti-tytär-suhteisiin
sekä niiden tapaisiin hoivaaviin ystävyyssuhteisiin eri-ikäisten
naisten välillä, sekä heteroseksuaalisten naisten välisiin
ystävyyssuhteisiin (vaikka he viitteessä sanovatkin, että
monenlaisia muitakin ystävyyssuhteita voisi tarkastella). Tästä
artikkelista en saanut itselleni kovinkaan paljon, ehkä siksi, etten
ymmärtänyt sen peruslähtökohtia. Liitän lesbouden
seksuaalisuuteen, ja jos se on naisten välistä ystävyyttä, se ei
mielestäni ole lesboutta vaan jotain muuta. En ymmärrä, miksi
lesbo- ja heteronaisten välisen ystävyyden pitäisi erota
toisistaan, ja miksi eri sukupolvia edustavien naisten
ystävyyssuhteiden pitäisi (välttämättä) olla hoivaavia,
äiti-tytär-tyyppisiä. Näihin oletuksiin on varmasti syynsä,
mutta ne eivät selvinneet minulle artikkelista.
Oikku ja
tuuliviiri eli konnankoukkuja kahdelle
-artikkelissa Päivi Lappalainen miettii Harriet Vanen, lordi Peter
Wimseyn ja miespalvelija Bunterin hahmoja Dorothy L. Sayersin
rikosromaaneissa ja pohtii seksuaalisuuden rajojen kokeilua niissä.
Onko Harriet Vane feministinen hahmo? Onko hän androgyyninen? Onko
hän vapaa ja itsenäinen nainen vielä suostuttuaan Wimseyn
kosintaan? Ihan mielenkiintoista Sayersin hahmojen pyörittelyä.
En
ihan tajunnut Tiina Kairistolan artikkelia Siipeilevä
spioneeri lukee naisdekkarin maanantaita,
tai lähinnä sen alkuosaa, mutta se oli silti hauska. ”Siipeilijä”
ja ”spioneeri” tarkoittavat tietynlaista lukija- ja
tutkijalähtökohtaa (Kairistolan mukaan nämä sopivat naisille
paremmin kuin lähinnä miehet mieleen tuovat flanööri, kulkuri,
turisti ja peluri), eivätkä ne ole ollenkaan niin negatiivisia kuin
miltä kuulostavat. Artikkelin loppuosassa Kairisto selvittää, mitä
Sara Paretskyn yksityisetsivä V.I. Warshawski tekee maanantaisin
kirjassa Tunnel Vision
ja analysoi näin Warshawskin persoonaa, teoksen maailmankuvaa ja
kirjan yhteiskunnan valtarakennetta. Spioneeria siivoaminen
ilahduttaa, sillä häntä on ihmetyttänyt kuka täyttää
miesetsivien jääkaapit, pesee heidän vaatteensa ja siivoaa heidän
asuntonsa. … Jos siis Philip Marlowe joutui menemään pimeille
kujille, V.I. Warshawskin on sen
lisäksi selvittävä vielä tiskivuoresta, tyhjästä
jääkaapista ja pesemättömistä pyykeistä.
Seuraava
Silja Laineen artikkeli jatkaa V.I. Warshawskin parissa, mutta Laine
tarkastelee nimenomaan Warshawskin kaupunkia, Chicagoa, ja yksityistä
ja julkista siinä. Kiinnostava artikkeli kaupungilla liikkumisesta
ja sen riskeistä naisten näkökulmasta, valtarakenteista,
vallankäytöstä, kodista ja (puoli)julkisista instituutioista
(ammattiyhdistysliike, kirkko, suurteollisuus, puoluepolitiikka,
lehdistö ja terveydenhuolto) ja siitä, miten naiset pääsevät
näihin sisään vai pääsevätkö ollenkaan. Vaikka koti
tavallaan mielletään naisten alueeksi, osoittautuu Paretskyn
dekkareissa, että juuri naisille se ei olekaan yksityinen
[koska siellä jää piiloon esimerkiksi pahoinpitely ja insesti, ja
vaimo ja lapset saattavat kotona olla kokonaan miehen armoilla].
Naiset ovat siis marginaalisessa suhteessa sekä
julkisuuteen että yksityisyyteen: kodin yksityisyys alistaa eikä
julkisuus ole heille avoinna.
Kerjäätkö
turpaasi? -artikkelissa Paula
Arvas pohtii dekkarien naispuolisten päähenkilöiden suhdetta
aggressioon ja väkivaltaan. Voiko nainen olla aggressiivinen ja
väkivaltainen? Arvas jaottelee tarkastelemiensa dekkareiden, joissa
naiset käyttäytyvät väkivaltaisesti, päähenkilöt kolmeen
ryhmään: kovaksikeitettyjen dekkareiden naistietoisiin toiminnan
naisiin, jotka haluavat parantaa naisten asemaa (Sara Paretskyn V.I.
Warshawski, Sue Graftonin Kinsey Millhone ja Leena Lehtolaisen Maria
Kallio), koston enkeleihin (tuomitsematta jäävät
sarjamurhaajanaiset: Helen Zahavin Dirty Weekendin Bella,
joka saa tarpeekseen miesten käytöksestä ja alkaa murhata näitä
ja Anja Angelin Kuoleman kätilön Tea,
joka murhaa itseään loukanneita ihmisiä, sekä miehiä että
naisia), ja kolmannessa ryhmässä on ”elämässään
sukupuoliroolit ylittäviä naisia, jotka valitsevat yksinäisyyden,
hylkäävät kumppanuuden ja normaalin työelämän sekä
naistietoisuuden” eivätkä pyri vaikuttamaan yhteiskuntaan (Peter
Høegin
Lumen tajun Smilla
Jaspersen ja Liza Codyn Eva Wylie). Kiinnostava artikkeli aiheesta,
josta ei yleensä paljon puhuta (aggressiivisuus ja
väkivalta eivät ole helppoja asioita kenellekään, ei
kirjailijoille eikä lukijoille). Minua
häiritsi kuitenkin jonkin verran se, että Arvas ei juurikaan
tuntunut erottavan aggression käyttöä ('hyökkäävä käytös,
sanallinen tai sanaton, joka ei kuitenkaan yllä toisen ihmisen
fyysiseen vahingoittamiseen') väkivallasta (fyysinen
vahingoittaminen), vaikka mielestäni näiden välillä on iso ero.
On tärkeää kuvata naisia, jotka käyttäytyvät
aggressiivisesti ja väkivaltaisestikin, koska samalla nämä naiset
kuvataan väkivallasta selviytyvinä, ihmisinä, jotka saavat ja
osaavat puolustaa itseään ja jotka voivat vaatia oikeutta itselleen
ja muille ihmisille.
Myös kiinnostavassa Kissanaisten muodonmuutokset
-artikkelissa Minna Toikka kertoo kissojen ja dekkarikirjallisuuden
välisistä yhteyksistä, joita onkin enemmän kuin luulisi. Lähemmin
hän tarkastelee Batmanin paluu
-elokuvaa ja sen henkilöhahmoa Kissanaista / Selina Kylea, sekä
Margaret Maronin novellia ”The Beast Within”. Molemmissa sorrettu
nainen joko saa kissamaisia ominaisuuksia tai muuttuu kokonaan
kissaksi, mikä auttaa häntä vapautumaan ja löytämään itsestään
puolia, joita ei ole aiemmin huomannut ja/tai ei ole uskaltanut
päästää esille. Tältä pohjalta Toikka pohtii naisen koston ja
sukupuolten välisen vallankäytön teemoja. Kissanaiseen
on liitetty yksinäisyyden, voimakkuuden, itsenäisyyden ja
itseriittoisuuden piirteitä. Hän ei alistuneesti odota, että
jotain tapahtuisi hänelle, vaan toimii itse ensin. … Suru on
runnellut sekä Kissanaista että Lepakkomiestä, ja muodonmuutos on
ollut tapa selviytyä hengissä heitä kohdanneista vääryyksistä.
Henkisen haavoittuneisuuden ja yksinäisyyden kohtaaminen on
helpompaa naamioituneena, mutta lopulta se kuluttaakin pois oman
identiteetin. Kissaksi muuntumisen psykologisia ulottuvuuksia on vähän vaikea ottaa vakavasti, mutta kyse on ehkä siitä, minkälaisia voimavaroja voimme löytää sisältämme vaikeuksissa ja minkälaisia rooleja tai naamioita omaksumme.
Kokoelman
viimeisessä artikkelissa Kirjattu ruumis
Reetta Saine tarkastelee ruumiillisuuden kuvausta Patricia D.
Cornwellin dekkarissa Ruumistarha.
Koska Cornwellin dekkarien sankari Kay Scarpetta on ammatiltaan
patologi, ruumis ja sen antamat viestit eletystä elämästä ja kuolemasta ovat niissä erityisen tärkeässä asemassa (monissa
muissa dekkareissa, esimerkiksi Agatha Christien kertomuksissa,
murhatun ruumishan on lähinnä vain siisti lähtökohta
tapahtumille). Cornwellin dekkareissa (joita en ole itse lukenut)
murhaaja on muuten ilmeisesti usein sarjamurhaaja, jonka motiivi on
silkka pahuus tai hulluus, joten näiden dekkareiden maailma on
ennustamattomampi ja pahaenteisempi kuin perinteisissä dekkareissa.
Saine ei tarkastele artikkelissa pelkästään murhatun ihmisen
ruumiin viestejä, vaan myös elävää ruumista, esimerkiksi
Scarpettan elämää omassa keski-ikäisessä ruumiissaan. Olihan
tämä ihan luettava ja ruumis ja sen ominaisuudet vaikuttavat
tietysti elämäämme, ajatuksiimme ja tunteisiimme paljon
(ruumis on olemisen,
nautinnon, tulkinnan ja elämisen edellytys),
mutta fenomenologia ja ranskalaiset feministiset kulttuuriteoreetikot
eivät ole minun juttuni, joten tämä jäi minulle melko etäiseksi.
1990-luvulla sukupuoli-identiteetin muodostuminen onkin
alettu käsittää ruumiin pinnalla tapahtuvana sukupuolittamisen
lähtökohtana – ei biologisen ruumiin antamana tuloksena. Näin
ruumista voidaan ”esittää” mm. äänellä, eleillä,
pukeutumisella ja tuoksuilla.
Eli
kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ja monipuolinen kirja aiheesta,
jota ei varmaan nykyäänkään kovin paljon käsitellä Suomessa.
Helmet-haaste nro 17. Tutkijan kirjoittama kirja (tässä tapauksessa tutkijoiden).
Ritva Hapuli ja Johanna Matero (toim.): Murha pukee naista. Naisdekkareita ja dekkarinaisia, 1997. KSL Kirjat. 349 sivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti