tiistai 7. huhtikuuta 2020

Margaret Millar: Kysykää minua huomenna (Ask for me tomorrow, 1976)

Olen vähitellen lukenut 1960-luvun Korppi-jännityskirjasarjan romaaneja, koska sain niistä alunperin hyvän vaikutelman. En saanut sarjasta käsiini Margaret Millarin kirjaa Tappava ilma, joten luin tämän sen sijaan, ja täytyy sanoa, että tästä en pitänyt ollenkaan. Tämä varmaan luetaan kovaksikeitettyjen dekkareiden sarjaan – en ole aivan varma, koska olen aktiivisesti vältellyt alan klassikoiden Raymond Chandlerin ja varsinkin Dashiell Hammettin lukemista, koska on vaikuttanut siltä, että ne eivät ole minun kirjojani. Margaret Millar oli toisen jännityskirjailijan, Ross McDonaldin vaimo. Muistelen lukeneeni aiemmin myös jonkin McDonaldin kirjan, josta mieleenjäänyt vaikutelma oli suunnilleen samanlainen kuin tästäkin, epämiellyttävä.

Mitä kirjassa tapahtuu? Rikas viisikymppinen amerikkalainen rouva, Gilda Decker, lähettää nuoren, espanjantaitoisen juristin Thomas Aragonin Meksikoon etsimään sinne kahdeksan vuotta aiemmin kadonnutta aviomiestään B.J:tä. Mies oli lähtenyt Meksikoon talon nuoren, meksikolaisen, raskaana olevan palvelustytön kanssa. Gilda on uusissa naimisissa, mutta hänen miehensä, Marco Decker, on ollut jo kauan halvaantunut ja on nyt lähellä kuolemaa, Gilda pelkää jäävänsä yksin ja sanoo yhä rakastavansa B.J:tä. Aragon menee Meksikoon ja hänen tutkimuksiaan seuraavat yhä uudet kuolemantapaukset. Aragon on mielestäni kovaksikeitetyn dekkarin klassikkosankari: kovapintainen mies, jolla on sana hallussa ja joka tuntuu selviävän tilanteesta kuin tilanteesta ja näkevän muiden valheiden läpi. Aragon on kuitenkin myös inhimillinen, puhdasotsainen, tuntee myötätuntoa kunnon ihmisiä kohtaan ja rakastaa lastenlääkärivaimoaan (heidän lyhyt keskustelunsa oli parasta kirjassa).

Miksi en sitten pitänyt tästä? Gilda sanoo noin kirjan puolivälissä Aragonille, että ”kunpa teillä olisi jotain mukavaa kerrottavaa minulle edes kerran kaiken tämän rumuuden, kuoleman ja lian sijasta”, jolloin tuli mieleen, että miksi minä luen tästä rumuudesta, kuolemasta ja liasta? Kirjassa annetaan Meksikosta aika lailla yksiselitteisen negatiivinen kuva: siellä on köyhyyttä, tauteja (mm. spitaalia), väkivaltaa, alaikäisiä prostituoituja, vankila, jonka kivimuurit ovat 8-9 metriä korkeat, huumeita, oikeusjärjestelmä toimii huonosti, ja lähes kaikki virkamiehet ja muutkin ihmiset odottavat lahjusta. Kirjassa on tosin myös yksi pätevän tuntuinen meksikolainen poliisitarkastaja, ja myös meksikolaisten sukurakkaudesta ja harmaavalaistakin puhutaan, mutta koko ajan lukiessa tuntui, että nyt on suljettu silmät kaikelta positiiviselta. Lähes kaikki kirjan henkilöt, sekä amerikkalaiset että meksikolaiset, ovat enemmän tai vähemmän epämiellyttäviä, ja vaikka Aragon onkin ok, hänkään ei herätä minussa paljon sympatioita eikä tunnu läheiseltä. Eli lukijana kaipaan edes yhtä henkilöä, josta voin todella pitää tai jota voin ymmärtää (ei aina sama asia), ja pidän enemmän suhteellisen normaalin elämän kuvauksesta kuin keskittymisestä mahdollisimman epämiellyttäviin asioihin, ainakin jos tämä tuntuu itsetarkoitukselliselta. Pidän myös enemmän tunteisiin ja yhteiseen historiaan perustuvista ihmissuhteista kuin välineellisistä tai ohimenevistä ihmissuhteista.

Mutta: kirjassa ei varmaan sinänsä ole vikaa, jos pitää tästä genrestä – se on pätevästi ja sujuvasti kirjoitettu (minäkin luin sen loppuun, kaikesta huolimatta), ja loppu on yllättävä. Minut se kuitenkin vakuutti siitä, että kannattaa myöhemminkin vältellä kovaksikeitettyjä dekkareita, mutta tulipa luettua.

Kirjan nimi on lainaus Romeosta ja Juliasta: Kysykää minua huomenna, niin tapaatte minut haudan hiljaisena (Ask for me tomorrow, and you will find me a grave man). Luulin, että nämä ovat Romeon sanoja, mutta ne sanoikin Romeon ystävä Mercutio, kun häntä oli puukotettu. Sopivan pahaenteinen tunnus kirjalle, ja sopii myös sen juoneen. Lisäksi lauseen analysoija pitää Mercution vitsailua kuollessaan osoituksena siitä, ettei Mercutio pysty käsittelemään voimakkaita tunteita itsessään eikä muissa, mikä tavallaan myös sopii kirjaan – okei, kirjassa on voimakkaita tunteita, mutta melkein kaikki niistä ovat negatiivisia tai jotenkin vääristyneitä.

Helmet-haaste nro 4: Kirjan kannessa tai kuvauksessa on monta ihmistä. No, ainakin ihmiskasvoja postimerkeissä, mutta ehkä se käy tähän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti