Tämä
on nyt kolmas lukemani Eeva Tenhusen dekkari (Nuku hyvin,
Punahilkasta postasin tässä).
Niistä on jäänyt sellainen vaikutelma, että vaikka niiden ihmiset
ovat kiinnostavia ja moniulotteisia ja juonet ihan hyviä, kerronta on
vähän ulkokohtaista ja analyyttistä, etäännytettyä. Tenhusen
ihmiset eivät täysillä heittäydy tapahtumien pyörteisiin, vaan
pohtivat ja analysoivat paljon.
Tämän
dekkarin päähenkilö on Leeni Morelli, joka palaa monen vuoden
jälkeen jossakin Lappeenrannan lähistöllä sijaitsevaan
pikkukaupunkiin (Tenhusen kirjat tuntuvat yleensä sijoittuvan
Itä-Suomeen) vanhaan sukutaloon, Tuulenpesään, kirjoittamaan
Emilia-tädin muistelmia suvun lahjana tämän 75-vuotispäiville.
Emilia ei ole Leenin oikea täti, vaan hänen pikkuserkkunsa Marnen
äiti, eikä hän ole mikään herttainen vanhus, vaan itsekeskeinen,
draamaa ja huomiota kaipaava, pahanilkinen, ärsyttävä, manipuloiva
ihminen, jota Marne ja Leeni sekä rakastavat että inhoavat.
Porvarillisesta Frostien suvusta poikkeava värikäs ja boheemi
Emilia on tullut Venäjän vallankumouksen jälkeen nuorena Suomeen
hurmaavan ja huikentelevaisen isänsä Sashan kanssa; Sasha on ollut
naimisissa yhden Frostin kanssa. (Jostain kumman syystä komea
sukutalo testamentattiin Emilialle, vaikka minusta tällainen ei
oikein tuntunut sopivan yhteen Frostien luonteen kanssa, mutta se ei
juonen kannalta ole tärkeää.) Kirjan nimessä oleva sukupuu on
ihan oikea puu, talon pihalla kasvava valtava vanha vaahtera, jonka
kuuden ison haaran suvun lapset ovat pieninä ajatelleet tarkoittavan
Frostien suvun kantaisän kuutta lasta, kirjan nykyisten aikuisten
henkilöiden isovanhempia.
Tuulenpesässä
Leeni tapaa pikkuserkkunsa ja lapsuusystävänsä, Marnen, Janin,
Tupun (Tuulan, joka on puoliorpo evakko ja suvun kasvatti) ja Oton.
Vastoin lapsuuden suunnitelmia Marne on avioitunut Oton kanssa ja
Tupu Janin kanssa. Leeni taas on mennyt naimisiin rikkaan ja komean
italialaisen Carlon kanssa, mutta on palannut Suomeen ja
Tuulenpesään, koska haluaa erota tästä. Kirjan jännite kasvaa
Emilian persoonan ja historian lisäksi serkusten luonteista ja
rakkaussuhteista, ja siitä, että Carlo on mustasukkainen eikä halua eroa,
vaan seuraa Leeniä Suomeen. Kirjassa on aluksi takaumia, mutta
sitten kerronta muuttuu kronologiseksi. Kirja ei sijoitu
julkaisuajankohtaansa 1980-luvulle, vaan vuoteen 1975 (s. 171). Kuten
Nuku hyvin, Punahilkassakin,
kerronta on kirpeää ja setvii inhimillisiä heikkouksia, tunnelma
on vähän klaustrofobinen, koska ryhmän ulkopuolisia kontakteja ei
juuri ole, ja myös tässä juodaan melkoisesti alkoholia.
Leenin
suhteessa Marneen ja Tupuun on jonkinlaista kolmiodraaman vivahdetta
(vaikka henkilöt heteroja ovatkin): Leeni inhoaa Tupua, ja Marne on
hänen mielestään melkein kaikin puolin täydellinen. Hän tuntuu
mustasukkaiselta Marnesta, ja siitä, että Tupu tunkisi heidän
väliinsä. Vaikka Tupu tuntuukin monella tavalla ärsyttävältä ja
hankalalta ihmiseltä, Leenin kuvaus hänestä ei varmaan ole aivan
reilu. Kirjan suomalaiset miehet, Jani ja varsinkin Otto, jäävät
aviomiehen asemastaan huolimatta vähän naisten elämän
sivuhenkilöiksi, ja Carlo on melodraamaan sopiva italialainen pahis
– hänelle olisi helppo kuvitella musta viitta päälle. Kirjan
tapahtumien syyt ovat Emilian menneisyydessä, koska joku ei halua
kaikkia menneitä tapahtumia päivänvaloon (arvasin osan kirjan
loppuratkaisusta).
Tämä
oli ihan sujuvaa luettavaa ihmissuhteista ja menneisyyden vaikutuksesta
ihmisten elämään, mutta henkilöihin oli vähän vaikea löytää
kosketuspintaa, ja jostain syystä en keksi tästä nyt mitään
erityisempää sanottavaa. Ajankuva tässä ei ollut yhtään niin
vahva kuin Nuku hyvin, Punahilkassa
– tämä voisi melkein sijoittua vaikka nykyaikaan – lukuun
ottamatta sitä, että suhteellisen nuoret ihmiset olivat evakkoja ja
Emilia emigrantti. Kielelliseltä kannalta tässä oli
mielenkiintoista, että samoin kuin Etelka hurjistuu
-kirjassa, italialaisen kanssa puhuttiin saksaa tai italiaa, ei
englantia (siis vuosina 1970-1975).
Ihailin
kirjan teknisesti taidokasta ja mielikuvituksekasta kantta. Kuvittaja
olikin sama Matti Louhi kuin Tenhusen dekkarissa Nuku
hyvin, Punahilkka, jonka
kannesta myös pidin.
Luetut, lukemattomat -blogissa on hyvä arvio kirjasta, ja olen samaa mieltä siitä, että Tenhusen dekkarit ovat mukavia väkivallattomia mysteerejä.
Luetut, lukemattomat -blogissa on hyvä arvio kirjasta, ja olen samaa mieltä siitä, että Tenhusen dekkarit ovat mukavia väkivallattomia mysteerejä.
Helmet-haasteeseen tämä sopisi kohtiin 9. Kirjassa kohdataan pelkoja, 34. Kirjan nimessä on luontoon liittyvä sana (ilman suku-etuliitettä) ja 38. Kirjan kannessa tai kuvauksessa on puu, mutta taidan laittaa tämän hankalaan kohtaan 40. 2010-luvulla kuolleen kirjailijan kirja (Eeva Tenhunen eli vuosina 1937-2017).
Eeva Tenhunen: Kuolema sukupuussa, 1985. WSOY. Kansi: Matti Louhi. 232 sivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti