Toinen
lukemani Nils Hövenmarkin dekkari, joka kyllä sijoittuu ajallisesti ennen
ensin lukemaani (Olen utelias ja kuollut).
Tässä kirjassa esiintyvät samat rikosten selvittelijät kuin
toisessakin, poliisi Vilhelm Lundberg ja farmasian kandidaatti Gudrun
Frisk, ja siinä pohjustetaan heidän suhdettaan ja muuttoaan
Svartseleen, eli tämä olisi kannattanut lukea ensin.
Hövenmark
oli itse norlantilainen apteekkari, joten tämä kirja sijoittuu hänelle tuttuun miljööseen
Pohjois-Ruotsiin: apteekin henkilökunnan kevätjuhlien jälkeen
epämiellyttävä farmasian kandidaatti, Gustav Wahlberg, löytyy
kuolleena kaapista. Juhlissa on ollut kahdeksan muuta apteekin
työntekijää, joilla on lähes kaikilla ollut syynsä inhota
murhattua (ja jotka eivät kaikki hirveästi pidä toisistaankaan).
Klassinen dekkariasetelma siis, lukuunottamatta sitä, että melkein
kaikki juhlien osanottajat ovat olleet kännissä kuin käet –
esimerkiksi Christiellä ihmiset ovat useimmiten selviä. Erikoisen
lisänsä kirjaan tuo myös se, että kaikki juhlien tapahtumat ja
myös Wahlbergin sekavuus ja komeroon päätyminen noudattavat
uskollisesti toisen apteekkilaisen juhliin etukäteen tekemää
tilapäisrunoa.
Kirjan
tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1942, mutta toinen maailmansota näkyy
kirjassa vain siitä, että ruoka on kortilla ja sitä pitää ostaa
kupongeilla, ja että alkoholin ostamiseen tarvitaan vastakirja (mitä
se sitten tarkoittaakaan). Samoin elettiin
vielä aikaa, jolloin vientiolutta pidettiin niin myrkyllisenä että
sitä sai ostaa vain apteekista – lääkärin reseptiä vastaan.
Tietenkin kaikki lääkärit ja heidän tuttavansa potivat silloin
tällöin näivettävää heikkoutta, joka parani vain väkevällä
oluella.
Lundberg ja Frisk selvittelevät yhdessä apteekkilaisten
menneisyyttä ja nykyisyyttä, ja niistä paljastuu asioita, jotka
tekevät ihmisten käytöksestä ja luonteista ymmärrettäv(ämp)iä.
Ehkä pidän dekkareista juuri tämän takia: asiat, jotka aluksi
näyttävät selittämättömiltä, saavat selityksen. Minulle kävi
tässä kirjassa samoin kuin aikaisemmassa Hövenmarkin kirjassa,
alkupuoli tuntui tylsältä ja vanhanaikaiselta, mutta sitten aloin
pitää kirjasta. Se johtui suureksi osaksi siitä, että Hövenmark
suhtautuu henkilöihinsä niin myötätuntoisesti: epämiellyttävät
ihmiset alkavat tuntua vähemmän epämiellyttäviltä ja heitä
kohtaan alkaa tuntea jopa sympatiaa, kun ymmärtää heidän
käytöksensä ja tekojensa syyt. Ihminen saattaa olla moukkamainen
päällepäsmäri, mutta hänellä on siihen syynsä. Hövenmarkin
myötätunto henkilöitään kohtaan näkyy myös siinä, että
murhaajaa ja murhattua lukuun ottamatta ihmisten elämäntilanne oli
kirjan lopussa parempi kuin kirjan alussa. Itsekin apteekissa
työskentelevä, kollegoidensa tunteista ja salaisuuksista selvää
ottava Gudrun Frisk oli sympaattinen, empaattinen ja tervejärkinen
salapoliisi. Päivö Oksalan käännös oli tässä kirjassa
sujuvampi kuin edellisessä (eli myöhemmässä) Hövenmarkissa.
Eli: kirja ei ollut järisyttävä lukukokemus, mutta sujuva ja
ystävällinen dekkari, ja jatkan myöhemmin Hövenmarkin parissa. Kansista pitää sanoa, että nämä 1970-luvun Sapo-sarjan Hövenmarkien kannet ovat mielestäni melkoisen epähoukuttelevia, varsinkin tämä. Kansi on luonnossa ihan yhtä epäselvä kuin kuvassa, enkä ole saanut siitä muuta tolkkua kuin että siinä on (ehkä) pari mustaa kumikäsinettä, ja jos on, ne eivät liity juoneen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti