Olen
aiemmin lukenut Eeva Tenhusen dekkarin Kuolema
savolaiseen tapaan
ja pidin sen tunnelmasta ja savolaisen mielenmaiseman ja kyläyhteisön
kuvailusta, eikä tämäkään ollut hassumpi. Heti kirjan prologissa
selviää, että kirjassa tulee kuolemaan rehtori Tuomas, että kirjan
päähenkilö Ulla Autio rakasti häntä, ja että Ulla on mennyt naimisiin toisen
opettajan Saulin kanssa. Ulla kärsii painajaisista vielä
kahdeksan vuoden jälkeen, minkä takia Sauli kehottaakin häntä
kirjoittamaan kokemuksensa muistiin.
Kirjan varsinaiset tapahtumat
saavat alkunsa siitä, kun vielä epäpätevä suomen ja historian
opettaja Ulla onnistuu 30 hakemusta lähetettyään saamaan opettajan
paikan pikkukylästä Itä-Suomessa. Hänellä on takanaan rankka
rakkaussuhteen päättyminen, jonka seurauksena hän yritti
itsemurhaa ja vietti kolme ja puoli viikkoa mielisairaalassa.
Marraskuuhun asti työ vaikuttaa hyvältä. Vaikka opettajakunta
onkin melko riitainen, vararehtori pelottava ja koulussa on selkeä
nokkimisjärjestys, Ulla saa neljästä naimattomasta opettajasta
(”tytöistä” iästä riippumatta) hyviä ystäviä ja sopeutuu
koulun rutiiniin hyvin. Ja aina on tietysti rehtori ja pappi Tuomas,
jalo, ihana ja laupias Tuomas, jonka läsnäollessa kaikki
ristiriidat tasoittuvat ja jota kaikki rakastavat ja palvovat,
varsinkin ”tytöt”, ja Ulla koko ajan enemmän. Tuomas on tosin
naimisissa, mutta hänen vaimonsa Maire on epämiellyttävä,
kouluttamaton ja arkisen näköinen – Tuomas ei ilmeisesti vain
hyvää hyvyyttään ota eroa. Sitten koulussa alkaa kuitenkin
tapahtua varkauksia ja ilkivaltaa (nämä jäävät kirjassa
merkillisesti irrallisiksi ja selvittämättä), eräs koulun oppilas
saa päävamman ja kuolee (tähän suhtaudutaan nykyhetken
näkökulmasta yllättävän tyynesti, kukaan ei edes tutki asiaa tai
selvitä mihin lapsi iski päänsä) ja joku tarkkailee Ullaa
toistuvasti ulkoa pimeästä. Ja sitten Tuomas tapetaan.
Tuntien
valmistamiseen meni tietysti jatkuvasti paljon aikaa. Osasin kyllä,
suhteellisen sujuvasti, palauttaa vepsän kielen sanoja
kantasuomalaiseen asuun, mutta kukaan ei ollut opettanut minulle
temppua joka kirkastaisi toisluokkalaiselle objektin ja predikatiivin
erot; pystyin näppärästi soveltamaan Freytagin draamankaavan
melkein mihintahansa Shakespearen näytelmään, mutta syventävä
opetuskeskustelu Hukan ja Revon kaskenviljelystä tuotti edelleen
vaikeuksia. (Tenhunen
kirjoittaa 'mihintahansa' yhteen, kuten myös 'minkätahansa' yms.)
Kiinnostavin
hahmo kirjassa oli Tuomas, jonka ympärillä kaikki pyöri. Hän oli kerännyt kouluunsa tavalla tai toisella
haavoittuneita tai epäonnistuneita ihmisiä opettajiksi, koska
halusi auttaa heitä. (Koska opettajien joukossa oli myös mm.
alkoholisti, tyttöjen ja naisten vikittelijä sekä vainohulluuteen asti epäluuloinen opettaja, jonka takia oppilaat jatkuvasti
lakkoilivat, kävi mielessä, eikö Tuomaan olisi pitänyt ajatella
myös koulun oppilaita ja näiden opetuksen tasoa, mutta tässä kirjassa keskitytään opettajiin eikä oppilaisiin.) Monessa tapauksessa tämä onnistuikin.
Muutamat kirjan opettajista jopa sanoivat, että Tuomas oli
pelastanut heidät, ja varmastikin Tuomas oli auttanut todella monia:
hän näki heidän vikojensa ja ongelmiensa läpi, hyväksyi heidät
ihmisinä ja uskoi heidän kykyynsä selviytyä työstään. Uudet
nuoret naisopettajat tunsivat olonsa lämpimäksi Tuomaan
ystävällisyyden hehkussa. Mutta mitä Tuomas sai itselleen siitä,
että keräsi ympärilleen ihmisiä, jotka olivat
kiitollisuudenvelassa hänelle? Mitkä hänen motiivinsa olivat?
Millaista hänen kanssaan oli elää? Millainen hän todella oli ja miten hän vaikutti läheisiinsä?
Ennen kaikkea
olin oppinut oman paikkani yhteisössä: minä olin ilman muuta yksi
Tytöistä.
Ylin
opettajainhuoneen sosiaaliryhmistä oli tietysti Miehet –
siviilisäätyyn tai yhteiskunnalliseen asemaan katsomatta.
Vain miesten
kanssa Tuomas puhui Todella Tärkeistä asioista – niin kuin
politiikasta. Naisten – ei edes Irenen – ei oletettu ymmärtävän
niin syvällisiä kysymyksiä; naisten kanssa sopi käsitellä vain
helppotajuisempia aiheita: kasvatusongelmia, kirjallisuutta,
taidetta. Opettajainkokouksissakin miesten mielipiteillä oli
suurempi paino.
Kirja
on vahvasti aikansa lapsi asenteiltaan, ympäristöltään ja myös murhamotiiviltaan, ja jos
tahtoo tietää, millaista 1970-luvun alun maalaiskylän oppikoulun
opettajien elämä oli, tämä lienee hyvä kirja siihen. Aamunavaukset
(jotka olivat nimeltäänkin ”rukoukset”) olivat esimerkiksi
vielä hyvin uskonnollisia, ja opettajanhuoneessa tupakoitiin, vaikka
väiteltiinkin siitä, oliko tupakoivilla oikeus pilata
tupakoimattomien lähimmäistensä hengitysilma. Kirjan
kuvaus on monesti kirpeää ja pisteliästä, ja Tenhunen tahtoi kirjassa varmaan tuoda esiin ja kritisoida ajan kaksinaismoralismia ja seksismiä.
Oletan, että kirja sijoittuu suunnilleen julkaisuajankohtaansa,
vuoteen 1973, koska siinä puhuttiin muistaakseni ohimennen
peruskoulun tulosta, joka eteni Suomessa 1970-luvulla pohjoisesta
etelään. Siksi tuntuikin hurjalta (vaikka näin koronakautena myös
ymmärrettävältä), että Ullan piti liittää työhakemuksiinsa
tuberkuloositodistus, olisin luullut tuberkuloosin olleen silloin jo
voitettu tauti. Nykyajan näkökulmasta hämmentävästi kirjan toisluokkalaiset
ovat 12-vuotiaita, koska lapset siirtyivät
kansakoulusta oppikouluun kymmenvuotiaina.
Tytöt olivat vuosien varrella kehittäneet varsin pätevän menetelmän liikapaineen lieventämiseksi: Opettajainhuoneen epämiellyttävät välikohtaukset näyteltiin uudelleen iltaisin jonkun boksissa - Seija oli erittäin taitava matkimaan Rannanjärveä - ja ikävät asiat yksinkertaisesti naurettiin pois. Se oli täysin tarkoituksenmukaista terapiaa; vain nauramalla Rannanjärvelle pystyimme pitämään pelkomme edes jotenkin järkevissä rajoissa.
Alussa
oli hankala päästä lukemisen vauhtiin, kun kirjassa vilisi
opettajien nimiä, joita piti koko ajan tarkastaa alun
nimiluettelosta, mutta sitten lukeminen muuttui sujuvaksi, ja yleensä
ottaen tämä oli ihan hyvä kirja.
Matti
Louhen kansikuva on vaikuttava ja mielikuvituksekas.
Ainakin Kirjan pauloissa ja Lumiomena ovat kirjoittaneet tästä. Kommenteista ilmenee, että monet ovat lukeneet Tenhusen dekkareita ja pitäneet niistä.
Ainakin Kirjan pauloissa ja Lumiomena ovat kirjoittaneet tästä. Kommenteista ilmenee, että monet ovat lukeneet Tenhusen dekkareita ja pitäneet niistä.
Helmet-haasteeseen tämä sopisi kohtaan 37. Ajankohta on merkittävä tekijä kirjassa.
Eeva Tenhunen: Nuku hyvin, Punahilkka, 1973. WSOY. Kannen kuva: Matti Louhi. 281 sivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti